Maar er zijn nog genoeg Nederlanders die, net als ik, zuinigheid in de publieke sector een goede zaak vinden. Zuinigheid mag echter niet worden verward met bekrompenheid of gierigheid. En dat is af en toe wel aan de orde in het onderwijsbeleid. Zo willen onze politici graag meer bewegingsonderwijs. Prima toch?
Bewegen is een goede zaak! Maar... het mag natuurlijk geen rooie cent kosten. Scholen mogen (let wel: mogen) hun formatie aanpassen om ruimte te scheppen voor een gymleraar, bijvoorbeeld door de klassen te vergroten. Er doet zich wel een klein probleem voor. Jarenlang was het op scholen alle hens aan dek, omdat ze van diezelfde politici taal en rekenen op een hoger plan moesten brengen. Als je nu extra inzet op bewegingsonderwijs, zal dat ten koste gaan van taal en rekenen.
Er moest dus een list worden bedacht. Je beweert doodleuk dat meer beweging leidt tot betere resultaten in taal en rekenen. Er is altijd wel een onderzoekje dat in die richting wijst. Probleem opgelost. De vraag is alleen hoe dat dan werkt. Zou er een gebiedje in onze hersenen zijn waar grijze cellen de verbruikte calorieën omzetten in moeilijke woordjes? Of slapen kinderen na het bewegen zo goed dat ze alles dat in de rekenles is uitgelegd, opeens begrijpen? Ik ben benieuwd. Het is wel een gotspe dat men heel hard roept iets te willen, maar er geen cent voor over heeft.
Een ander voorbeeld van foute zuinigheid is het onderwijsachterstandenbeleid. Daar houdt de overheid jaarlijks miljoenen euro´s over. Dat komt omdat een school alleen geld krijgt als de ouders van leerlingen een hele lage opleiding hebben. En die grens is in 2009 zo laag gelegd dat er steeds minder ouders te vinden zijn die daaronder blijven. Dus krijgen scholen veel minder geld om het talent van kinderen uit laagopgeleide gezinnen te ontwikkelen. Vergelijk het met een chique kledingzaak die u een cadeaubon geeft voor een winterjas van maximaal 50 euro. Zie die maar eens in die zaak te vinden!
Nu zou die bekrompenheid nog te verdedigen zijn, als de problematiek waarmee de scholen worstelen met het verdwijnen van de laagste opleidingsniveaus zou zijn opgelost. Helaas, dit is niet zo. De problemen blijven, maar de schatkist vaart er wel bij. Ik stel daarom een meer eigentijdse spreuk voor: 'Zuinigheid zonder verstand, brengt ellende in het land'.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven