Met de muziek mee

Tekst Jo Kloprogge
Gepubliceerd op 23-01-2015
Jo Kloprogge - De muziek keert terug in het basisonderwijs. Dat is het beste onderwijsnieuws sinds jaren. De bedragen die beschikbaar komen zijn voorlopig bescheiden. Het gaat om 25 miljoen euro tot 2020, te verdubbelen door private partijen. Joop van den Ende heeft beloofd zich hiervoor in te zetten.

Hoe de muziek precies de school binnenkomt, is nog een mysterie. Blijkbaar moeten scholen plannen indienen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Dat betekent dus wel weer een hoop papierwerk met een grote kans dat je naast het net vist. De beleidsmakers zitten nog steeds in de kramp van procedures en bureaucratie.

Uit de eerste discussies over de terugkeer van muziek in het basisonderwijs blijkt nog een ander hedendaags trauma. Het belang van muziek wordt verdedigd met het argument dat muziek goed is voor de motorische of cognitieve ontwikkeling. Dat is een flutargument. Op de piano rammen of op de viool tokkelen doet ongetwijfeld ergens iets met je motoriek, maar dat effect heeft het spelen van Bubble bobble of een ander computerspelletje ook. En het effect op de cognitieve ontwikkeling is voornamelijk wensdenken.

Er zijn andere redenen waarom de invoering van muziek op de basisschool een goede zaak is. De minister vond de goede toon met de uitspraak: 'Goed muziekonderwijs is een belangrijke investering in de creativiteit van jonge mensen. Ik heb gezien hoe muziek hun leven kan veranderen.'

De vraag is nu wel op welke wijze we muziek in de basisschool een plek gaan geven. Gaan we met de hele klas weer 'Daar was een wuf dat spon' zingen? Bedenken we iets om kinderen de gelegenheid te geven om een instrument te spelen, zoals vroeger via de mentoren bij de harmonieën en fanfares? Leren we kinderen over soorten muziek en waarom sommige muziek toch wel iets meer inhoudt en klasse heeft dan andere? Er zijn hier veel wegen die kunnen worden bewandeld en die allemaal waardevol zijn.

Even belangrijk is de vraag wie de muziek ter hand gaat nemen. Kunnen de groepsleerkrachten dit aan of moeten die eerst worden onderworpen aan het zoveelste trainingsprogramma? Of halen we hulp buiten de school, bij het rijke muziekleven in de omgeving? De ervaring met brede scholen leert dat dit zeker de nodige complicaties kan opleveren. Maar laten we voorlopig vooral het goede zien. De politiek heeft voor het eerst sinds lange tijd weer een stap gezet om ons onderwijs te verrijken.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent