Onderzoek

Wie maakt het verschil?

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 02-06-2023 Gewijzigd op 02-06-2023
Beeld Shutterstock
Golden oldie: Amerikaanse review burgerschapsonderwijs.

Toegegeven, het is oud nieuws, maar misschien toch aardig om weer even in de etalage te zetten nu burgerschapsonderwijs zo hot is: deze reviewstudie van David Campbell naar burgerschapsonderwijs in de VS (2019). Zijn conclusie, nadat hij een heleboel onderzoeken naast elkaar had gelegd? Burgerschapsonderwijs in het vo vertaalt zich wel degelijk naar meer politieke kennis en actievere participatie van jongvolwassenen (met name leerlingen van kleur).

Een pikante vondst van Campbell is onderzoek uit 1968 waaruit veel mensen onterecht concludeerden dat burgerschapsonderwijs voor de meeste leerlingen weinig verschil maakt. Een conclusie die het thema jaren achteruit zette, en bovendien onvolledig was: hetzelfde onderzoek concludeerde dat burgerschapslessen voor anderen dan de witte meerderheid van de klassen wel degelijk effect had, het zogenoemde compensatie-effect.

Uit later onderzoek dat Campbell in zijn review bespreekt, bleek ook dat in klassen waar meer ruimte is voor dialoog, leerlingen meer weten en later meer geneigd zijn om te stemmen. Mooi meegenomen is ook het neveneffect dat ouders van leerlingen die burgerschapslessen krijgen, meer kennis opdoen en meer gaan participeren in de maatschappij. Leerlingen die mondiger werden, gingen zich meer met politiek bemoeien. Laatste weetje uit de review: hoe meer betrokkenheid leerlingen toonden bij de lessen, hoe meer ze later het gevoel hadden het verschil te kunnen maken in hun buurten en wijken. Wie wil dat nou niet?

 

Bronnen

What the research tells us about the outcomes of a good civics education | The Thomas B. Fordham Institute

What Social Scientists Have Learned About Civic Education: A Review of the Literature: Peabody Journal of Education: Vol 94, No 1 (tandfonline.com)

Click here to revoke the Cookie consent