Nieuws

Vaardig, bedreven, behendig

Tekst Robert Jacobs
Gepubliceerd op 30-04-2013 Gewijzigd op 24-08-2017
Afgelopen week was ik op klassenbezoek in Rotterdam. De leraar die ik observeerde, deed me denken aan de tijd dat ik zelf voor de klas stond, inmiddels twintig jaar geleden. Ik moest de fijne kneepjes van het vak nog leren.

Déze leraar had - zag ik - alle vaardigheden in huis die ik nu, heel wat jaren later, graag in een vakman of -vrouw terugzie. Hij had overwicht, een goede relatie met leerlingen. Hij was duidelijk in wat hij van kinderen verwachtte. Hij was zich bewust van het feit dat prettig gedrag geleerd moet worden en hij had zijn les tot in de puntjes voorbereid. Kortom, hij stond daar met zijn totale pakket aan leraarskills zeer ‘vaardig voor de groep’.

Geboeid keek ik hoe hij spelenderwijs de ‘Teach-techniek’ ‘vlork’ toepaste (vragen stellen en beantwoorden, luisteren, ogen op de spreker, rechtop zitten, knikken). Ook de kinderen kenden de betekenis. Als de leraar ‘vlork’ zei, zat de hele klas rechtop en had iedereen aandacht voor hem. En tijdens de ‘bliksembeurten’ gingen de leerlingen op een uitdagende manier aan de slag met automatiseringsoefeningen. Ze deden allemaal actief mee toen de bal werd overgegooid tijdens het automatiseren van de tafels.

'In zijn "lerarenkoffer" zaten betrokkenheid, tempo
en een grote mix van activiteiten'

Of iemand een goede leraar is, heb je snel in de gaten. Bij deze Rotterdamse leraar was het binnen tien minuten duidelijk. Al zijn didactische registers gingen open. In zijn ‘lerarenkoffer’ zat tempo, betrokkenheid en een grote diversiteit aan activiteiten.

Dat is genieten! Gelukkig hebben we veel mooie voorbeelden van gepassioneerde professionals die duidelijk maken dat het leraarsvak nog steeds een van de mooiste beroepen is. Of ik deze onderwijsman nog iets kon leren? Zeker! Een goede leraar legt immers óók voor zichzelf de lat hoog. Met hem heb ik uiteindelijk een gesprek gevoerd over het onderwijsaanbod aan zijn ‘plusleerlingen’ en hebben we daarvoor een plan gemaakt.

Dat een goede leraar het verschil maakt, is door onderzoekers als Marzano, Ruijssenaars, Lewis en Sørlie aangetoond. Ook schoolleiders en schoolbestuurders zitten steeds ‘dichter op de huid’ van hun leraren. Met klasbezoeken, coachings- en begeleidingstrajecten, ondersteunen zij hun team om nog vaardiger voor de groep te staan en zichzelf continu te verbeteren. Lang leve de lerende leraar!

Dit artikel is onderdeel van de Didactief-special Vaardig voor de groep (april 2013), die tot stand is gekomen in opdracht en met financiële bijdrage van CED-groep.

Verder lezen

1 Vaardig voor de groep

Click here to revoke the Cookie consent