Dossier

Vaardig voor de groep

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 04-04-2013 Gewijzigd op 28-08-2017
Hoe is het mogelijk dat leerlingen bij de ene leraar veel 'makkelijker' tot leerprestaties komen dan bij de andere leraar? Wat is hun succes? Ze staan vaardig voor de groep.

Ze hebben overwicht, een goede relatie met de kinderen, zijn duidelijk in hun verwachting en zich bewust van het feit dat prettig gedrag geleerd moet worden. Vaardigheden verbeteren blijkt voor scholen in deze special niet alleen een taak voor leraren maar ook voor schoolleiders.

Vaardig, bedreven, behendig 
Voorwoord van Robert Jacobs, projectleider Teach Like a Champion, CED-Groep

Faits divers
Lees tips voor het werken met het Passend Lesmodel en een checklist voor rmoeilijke groepen. 

3 vragen aan Monique Hoogduin
Monique Hoogduin is manager CED-Groep voortgezet onderwijs en senior adviseur.

Train je vaardigheden en haal meer uit je leerling
Hoe krijg je honderd procent aandacht van de klas zonder een pakkend filmpje? Leraren van de Julianaschool in Rhoon gebruiken technieken uit ‘Teach Like a Champion’. En dat werkt: ‘Leerlingen hebben allemaal nagedacht en dat is wat je wilt.'

'Hoor jij de letter t in kattt?'
Hoe verbeter je de leesopbrengsten op school? Directe instructie met het Passend Lesmodel werkt goed op de Rotterdamse cluster 2 school Auris Hildernisseschool.

Als de groep ontploft
Bijna elke school heeft een 'moeilijke' groep. Maar drie zoals op de IJsselsteinse Paulusschool? Dat is uitzonderlijk. Wat is eigenlijk een moeilijke groep en hoe krijg je (weer) grip op zo'n klas?

'Bij elkaar afkijken mag'
Hoe kun je als schoolleider sturen op effectievere lessen, waaruit leerlingen én docenten meer resultaat halen? Onderling lesbezoek, filmfragmenten en een nieuwe observatielijst bieden houvast op het Sint Bonifatiuscollege in Utrecht.

Sleutels tot het brein
Hoe meer een kind zijn gedrag kan sturen en controleren, hoe beter hij kan leren. Als leraar heb je breinsleutels* in handen die toegang geven tot deze ‘executieve functies’ (zie kader) in de bovenkamer van leerlingen.

Download hier de volledige special in pdf.

Deze special is tot stand gekomen in opdracht en met financiële bijdrage van CED-groep.

Verder lezen

1 Sleutels tot het brein
2 Als de groep ontploft
3 'Hoor jij de letter t in kattt?'
4 'Bij elkaar afkijken mag'
5 Train je vaardigheden en haal meer uit je leerling
6 Faits divers: Vaardig voor de groep
7 Vaardig, bedreven, behendig

Click here to revoke the Cookie consent