Onderzoek

Tutor werkt leesachterstand weg

Tekst Luutje Niemantsverdriet
Gepubliceerd op 12-06-2012 Gewijzigd op 10-01-2018
Onnodig veel leerlingen verlaten de basisschool met onvoldoende leesvaardigheid. Extra zorg voor beginnende lezers kan ook zonder grotere belasting voor de leerkracht, vertellen Amsterdamse onderzoekers op de ORD.

Een leesachterstand aan het eind van groep 3 is nauwelijks meer in te halen en kan leiden tot een neerwaartse spiraal in de onderwijsloopbaan. Programma’s die die achterstand kunnen voorkomen, vereisen vaak individuele begeleiding. Daarmee vergen ze meer dan de leerkracht kan opbrengen. Het alternatief is de leerlingen zelfstandig achter de computer te laten oefenen. Maar dat werkt niet, omdat juist deze kinderen persoonlijke begeleiding nodig hebben. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam vonden een uitweg uit dit dilemma. Ze ontwikkelden het computergestuurde programma Bouw! Daarmee oefent het kind één op één met een begeleider. Taak van de begeleider is vooral om het kind te motiveren en aan het werk te houden. Dat kan dus een ouder, vrijwilliger, stagiaire of een oudere leerling zijn. ‘De tutor zorgt ervoor dat het kind geen  lessen overslaat en heeft een motiverende rol’, licht onderzoeker Anne Regtvoort toe. ‘Het programma is wel speels, maar geen spel.’ Bouw! is heel gestructureerd en systematisch. ‘De kinderen leren een klank meteen te koppelen aan een teken. Als ze twee klanken leren, en daarmee twee letters, gaan ze oefenen met het lezen van eenvoudige woorden.’ Uit het effectonderzoek bleek dat kinderen uit groep 2 en 3 met (een verhoogde kans op) leesproblemen na anderhalf jaar werken met Bouw! een voorsprong hebben op de controlegroep en beter presteren. Met het programma moet wel regelmatig worden geoefend, al is het maar tien minuten per dag. ‘Belangrijk is dat het kind er vaak mee oefent en dat de kwaliteit van het oefenen goed is’, aldus Regtvoort. ‘Bovendien moeten ze er mee doorgaan, anders verdwijnt het effect.’

Dit artikel verscheen in Didactief, juni 2012.

Click here to revoke the Cookie consent