Nieuws

Technasiumacademie: meer variatie in leermethodes

Tekst Monique Montanus
Gepubliceerd op 05-03-2019 Gewijzigd op 05-03-2019
Beeld Shutterstock
Lesgeven aan technasiumleerlingen vereist een gespecialiseerde opleiding. Ook daarna scholen docenten zich doorlopend bij binnen hun eigen community. De Technasiumacademie ondersteunt docenten, toa’s en technatoren daarbij.

‘O&O-docenten, technisch onderwijsassistenten (toa’s) en technatoren vormen de sleutel tot goed technasiumonderwijs. Zij gaan op een andere manier met leerlingen om. En ze zien dat dat effectief is. Daarom bieden we hen allerlei trainingen en professionaliserings-mogelijkheden aan, zodat zij de beste kwaliteit kunnen leveren,’ zegt Anne Schellekens. Sinds een half jaar is zij manager van de Technasiumacademie. In deze functie maakt zij deel uit van het twaalfkoppige expertisecentrum van Stichting Technasium. ‘Jezelf blijven ontwikkelen is niet alleen nodig, het maakt het lerarenvak ook leuker’, benadrukt ze. Voor die professionalisering is niet per se een blauwdruk uit Den Haag nodig. Dat kan ook uit eigen initiatief, via scholengemeenschappen of via vakgroepen. Wat dat betreft is de technasiumcommunity - de 94 technasia, ondersteund door Stichting Technasium - een mooi voorbeeld van wat er binnen één netwerk aan gespecialiseerde leeractiviteiten georganiseerd kan worden. Zo bestaat er bijvoorbeeld een centraal opleidingstraject voor O&O-docenten. En er zijn elk jaar vier scholingsweken. 

Niet alleen klaslokaaltrainingen 

‘Technasia zijn fanatiek en continu bezig met de eigen ontwikkeling,’ stelt  Schellekens vast. Maar ze vindt dat er vanuit de stichting nog veel meer kan gebeuren om docenten, toa’s en technatoren te ondersteunen. Dat beschouwt ze dan ook als haar missie: zorgen dat hun sleutelrol zo goed mogelijk wordt benut. ‘En dan op zo’n manier dat zij meer eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling ervaren.’ Ze streeft hierbij naar een grotere variatie in leermethodes. ‘Geen standaardpakket met alleen klaslokaaltrainingen, zoals nu nog gebeurt, maar onder meer coaching en teamtrainingen.’ Ook inhoudelijk wordt het aanbod breder. ‘De visie is er. Nu moeten we die realiseren. Daar willen we de docenten en technatoren steeds meer bij betrekken. Er is een hernieuwd elan om alles aan te pakken. Het geeft veel energie als je merkt dat docenten dat oppikken en kritisch zijn, maar ook enthousiast.’

 

‘Vooral het leren coachen was interessant’

Lisa Veldema (vierdejaars lerarenopleiding), ontdekte het Technasium tijdens haar leerstage. Ze was meteen enthousiast en haalde haar certificaat voor O&O.
‘Leren coachen hoort ook bij de lerarenopleiding, maar tijdens de training tot O&O-docent heb ik hierover veel meer geleerd. Het zou zelfs nog wel wat uitgebreider mogen. Want bij O&O is die coachende rol erg belangrijk. Het onderdeel Planning vond ik lastiger. We behandelden enkele systemen, zoals Scrum. Maar we merkten al snel dat alle technasia verschillende planningmethodes hanteren - en die variëren ook nog eens per project. Ik vind het technasium zo leuk, dat ik sowieso als docent O&O wil blijven werken. Dat wil ik combineren met science en biologie, mijn andere vakgebieden. Zo krijg ik van alles iets mee. En wat ik bij O&O geleerd heb, kan ik daar natuurlijk ook inzetten.’

 

Dit artikel verscheen in de special Technasium bij Didactief, maart 2019.

Click here to revoke the Cookie consent