Nieuws

Team in beeld: Waldorf aan de Werf in Amsterdam

Tekst Annette Farshchi
Gepubliceerd op 22-06-2023 Gewijzigd op 30-06-2023
Beeld Milette Raats / Annette Farshchi
Kleuterleerkracht Sanya van Loghem viert met haar collega’s en leerlingen Keti Koti. ‘Deze geschiedenis is van ons allemaal.’

Op basisschool Waldorf aan de Werf in Amsterdam zitten de kleuters in de kring. De school, pas 3 jaar oud, geeft ‘intercultureel’ Waldorfonderwijs. ‘Dat betekent dat we naast de christelijke feestdagen zoals Sint Maarten ook bijvoorbeeld Chanoeka, Holi of de Ramadan vieren,’ aldus kleuterleerkracht Sanya van Loghem (rechts op de foto). Waldorf aan de Werf is een initiatief van voornamelijk ‘witte’ ouders die nieuw waren in de buurt. De meerderheid van de buurtbewoners heeft een migratieachtergrond, dat geldt ook voor de leerlingen op de meeste scholen in de buurt. Meer diversiteit was de wens van de oprichters. ‘We willen een buurtschool zijn die de diversiteit in Amsterdam-Noord representeert,’ vertelt directeur Jamilah Blom. ‘Inclusiviteit en interculturaliteit vormen hierbij de basis.’

 

Keti Koti

En dus vieren ze vandaag Keti Koti (‘verbroken ketenen’ in het Surinaams), waarmee de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 wordt gevierd en herdacht – dit jaar 150 jaar geleden. ‘Waarom zouden we wel 4 en 5 mei vieren, maar niet Keti Koti? Het hele team was het er ook over eens dat 1 juli een vrije dag zou moeten zijn,’ aldus Blom. ‘Deze geschiedenis is van ons allemaal.’ Gezamenlijk heeft het team (12 personen) de viering met twee ouders georganiseerd en de rest van de ouders bij de uitvoering ervan betrokken. ‘Elk jaar bekijken we opnieuw: hoe willen we dit samen neerzetten? We sparren hierover en inspireren elkaar,’ vertelt Van Loghem.

‘We willen de kracht
van mensen benadrukken,
niet de onderdrukking’

De hele maand juni stond al in het teken van Keti Koti op Waldorf aan de Werf. Zo bespreekt groep 5 bijvoorbeeld wat het betekent om vrij te zijn, wat herdenken en vieren is. Ook leren ze over het slavernijverleden in Amsterdam. Tijdens de Keti Koti-viering zullen leerlingen, ouders en leraren Surinaamse liederen zingen, waaronder ‘Ala presi komisi d’a botri’ (dat betekent zoiets als ‘overal staat een chef-kok in de keuken’). Van Loghem: ‘We hebben vanochtend nog met het hele team geoefend.’

Ook zal er worden voorgelezen, bijvoorbeeld over Anansi de Spin, een spin uit volksverhalen uit West-Afrika en de Caraïben. Samen eten hoort er uiteraard ook bij. Blom: ‘De vorige keer was het saoto soep. Nu hebben we ouders gevraagd pasteitjes te maken.’ En elk jaar bespreekt de school een held uit het koloniale verleden, zoals de Surinaamse vrijheidsstrijder Anton de Kom of de Indonesische Oentoeng Soerapati, die in de achttiende eeuw tegen de VOC vocht. ‘We willen de kracht van mensen benadrukken, niet de onderdrukking.’

 

Gemeenschapsgevoel

De twaalf leraren op Waldorf aan de Werf zijn een mix van twintig- tot zestigjarigen, uitsluitend vrouwen. ‘Dat is toeval,’ zegt Van Loghem lachend. In de zogenoemde kleuterbouw, waar Van Loghem deel van uitmaakt, werken ze veel samen. ‘We spreken bijvoorbeeld van tevoren af welke verhalen we in de klas gaan bespreken. We steunen elkaar echt. Er is veel vertrouwen.’ Als startende school is het team nog in ontwikkeling, maar met de culturele diversiteit zit het volgens Van Loghem gelukkig al goed: ‘Het is prettig dat het team bestaat uit mensen met meerdere culturele achtergronden, zoals Surinaams, Javaans en Sri Lankaans.’ Ze vindt het een rijkdom om meer te weten te komen over elkaars achtergronden. Het zorgt volgens haar voor een sterk gemeenschapsgevoel. ‘Er is veel interesse en empathie voor elkaar. Iedereen is welkom, je kan hier écht jezelf zijn.’

 

Beeld: Milette Raats

 

Ook met je team op de foto?
Mail naar [email protected].

 

Deze aflevering van Team in Beeld verscheen in Didactief, juni 2023.

Verder lezen

1 Tot slaaf gemaakt
2 Zwarte bladzijdes in de klas
3 Verbeter de kennis over Nederlands-Indië

Click here to revoke the Cookie consent