Beter dan kinderen die minder vaak of helemaal niet naar de crèche gaan. Ze houden rekening met de leeftijd en het niveau van degene die ze tegenover zich hebben en passen hun non-verbale communicatie hierop aan.
Onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen onderzochten kinderen van vijf jaar met behulp van een spelletje op de computer. Bij het spel moesten ze de positie van een eikeltje op een speelbord duidelijk maken door met een vogeltje te bewegen. Dus zonder te praten. Van te voren wisten ze met wie ze het spelletje speelden, met een leeftijdsgenootje of een kleuter van twee jaar.
Opvallend was dat de kinderen het vogeltje langer op het speelbord lieten staan als zij speelden met een kind jonger dan zijzelf. Deze manier van spelen was al zichtbaar bij het begin van het spel, waar uit blijkt dat ze zich aanpasten door de voorkennis die zij van hun tegenspeler hadden. Namelijk dat deze jonger was en daarom minder snel doorhad wat ze bedoelden. Conclusie van het onderzoek was daarom dat kinderen hun non-verbale communicatie aanpassen aan het cognitieve niveau van hun tegenspeler.
Daarnaast was het verassend dat kinderen die vaak naar de crèche gingen hun communicatie makkelijker en duidelijker aanpasten dan de andere kinderen. Het zou volgens de onderzoekers kunnen dat kinderen op de kinderopvang ervaringen opdoen die hun sociaal-cognitieve vaardigheden vormen en verbeteren.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven