Bij samenwerkend leren voeren leerlingen samen taken uit die een gemeenschappelijk doel of eindproduct hebben. Om te weten te komen wat precies de succesfactoren zijn voor deze vorm van leren, bekeek Jansen een groot aantal studies over samenwerkend leren in het primair en voortgezet onderwijs.
Een paar factoren blijken belangrijk te zijn voor de effectiviteit van deze manier van leren. Zo helpt het om leerlingen op samenwerkend leren voor te bereiden, bijvoorbeeld door ze te trainen in sociale vaardigheden. Ook de mate waarin leerlingen van elkaar afhankelijk zijn, blijkt een grote rol te spelen: hoe afhankelijker leerlingen van elkaar zijn, hoe effectiever de samenwerking.
Verrassend genoeg blijkt de samenstelling van de groepen een minder grote factor te zijn. Of de groepen bestaan uit leerlingen van hetzelfde of van verschillende niveaus heeft maar weinig effect op hoe de interactie tussen leerlingen verloopt. Het mengen van jongens en meisjes blijkt wel een positief effect te hebben.
In het juninummer van Didactief,2014, verscheen een artikel van Jeroen Jansen over zijn onderzoek.
1 Samenvatting van de reviewstudie: wat samenwerkend leren effectief maakt.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven