Onderzoek

Sociale pubers

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 08-02-2017 Gewijzigd op 08-09-2017
Beeld Shutterstock
Pubers die op de basisschool zeer geliefd waren bij hun klasgenoten, blijken vaker bereid eerlijk te delen, blijkt uit Leids onderzoek.

Tijdens het delen zijn bij deze jongeren (twaalf tot vijftien jaar) de ‘sociale’ hersengebieden bovendien actiever dan bij pubers die door de jaren heen minder geliefd waren: het hersennetwerk om jezelf in een ander te verplaatsen en het netwerk dat normoverschrijding (bijvoorbeeld oneerlijk delen) signaleert. Onduidelijk is overigens wat oorzaak en gevolg is: worden kinderen socialer door geliefd te zijn of zijn ze  geliefd, omdat ze sociaal zijn?

Geert-Jan Will, Eveline Crone, Pol van Lier en Berna Güroğlu, Longitudinal Links between Childhood Peer Acceptance and the Neural Correlates of Sharing. Developmental Science, 2016.

Dit artikel verscheen in Didactief, januari/februari 2017.

Click here to revoke the Cookie consent