Onderzoek

Onderzoek in de pijplijn - februari 2015

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 11-02-2015 Gewijzigd op 24-10-2016
Didactief houdt je op de hoogte van nieuwe onderzoeksprojecten op het gebied van onderwijs. Deze maand: onderwijsinnovatie en de beleidskeuzes en professionele ontwikkeling van schoolleiders.


Meetbare vernieuwing
Vo-scholen met een vernieuwend onderwijsconcept lopen vaak voorop in het vinden van oplossingen voor uitdagingen als motivatieproblemen en omgaan met verschillen tussen leerlingen. Hoe kun je de opbrengsten op deze niet-cognitieve doelen zichtbaar maken? En hoe kunnen andere scholen makkelijker profiteren van wat door innovatieve scholen is ontwikkeld? In een driejarig onderzoeksproject, gefinancierd door het NRO werken vijf vo-scholen met een vernieuwend onderwijsconcept en vijf vo-scholen die willen vernieuwen samen met onderzoekers van het Kohnstamm Instituut en de Universiteit van Amsterdam om antwoorden op deze vragen te vinden.

Projectleider: Guuske Ledoux, [email protected]
 

Schoolleiders (1)
Waarom doen schoolleiders de dingen die ze doen? Het lijkt zo'n simpele vraag, maar onderzoek naar schoolverbetering en -effectiviteit kan veel baat hebben bij een beter inzicht in de beleidskeuzes en overwegingen die voorafgaan aan het al dan niet starten van een interventie. Dit laatste staat centraal in het promotieonderzoek van Annemarie Neeleman binnen de Maastrichtse onderzoeksgroep Onderwijseconomie. Ze bevraagt schoolleiders in het voortgezet onderwijs naar hun beleidskeuzes en de redenen voor deze keuzes. Daarbij vat ze het begrip interventie ruim op, om zoveel mogelijk recht te doen aan het brede spectrum van schoolbeleid.

Onderzoeker: Annemarie Neeleman, [email protected]
 

Schoolleiders (2)
De VO-raad en de VO-academie stimuleren de professionele ontwikkeling van schoolleiders. Ze willen graag de voortgang daarin volgen. Op hun verzoek voert het Kohnstamm instituut samen met onderzoeks- en adviesbureau Oberon monitoronderzoek uit. Eind 2015 is een vragenlijst uitgezet onder schoolleiders. Het onderzoek moet inzicht bieden in de stand van zaken van de professionele ontwikkeling van schoolleiders en middenmanagers in het vo en de trends en behoeften in deze professionalisering.

Projectleider: Wouter Schenke, [email protected]

Click here to revoke the Cookie consent