Onderzoek

Met de Franse slag

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 18-06-2019 Gewijzigd op 22-10-2019
Het werkt goed om leerlingen vanaf dag één onder te dompelen in het Frans, een methode die uit Canada overwaaide. Dit is beter voor spreek- en schrijfvaardigheid dan reguliere methodes.

De Canadese taalwetenschapper en lerares Wendy Maxwell ontwikkelde deze ‘onderdompeling’ om leerlingen vloeiender Frans te leren spreken. Bij deze Accelerative Integrated Methodology, kortweg AIM, spreken leraar én leerlingen in de Franse les vanaf het begin 100% de doeltaal. De leraar verduidelijkt onbekende woorden met gebaren. Vanaf 2007 raakte deze aanpak ook in Nederland bekend, zo’n honderd vo-scholen werken in (vooral) de onderbouw met AIM. Leerlingen krijgen geen expliciete instructie over grammatica en taalregels, maar leren deze al doende.
De Groningse promovenda Audrey Rousse-Malpat heeft de effectiviteit van AIM onderzocht. Ze volgde gedurende drie schooljaren 229 leerlingen van vijf scholen (havo/vwo). Ze legde leerlingen die les kregen met expliciete instructie (in de methodes Grandes Lignes en D’accord!) naast AIM-leerlingen. Voor zowel spreek- als schrijfvaardigheid kwam AIM als effectiever uit de bus. Deze leerlingen hebben meteen na het eerste schooljaar al een voorsprong.
Ook bij een groep van 41 leerlingen die ongeveer even slim waren en evenveel Frans voorgeschoteld kregen (vergelijkbare taalinput), bleken er verschillen tussen impliciete en expliciete instructie. De AIM-leerlingen spraken vloeiender, in grammaticaal complexere zinnen. Voor grammaticale nauwkeurigheid en woordenschat deden de reguliere en AIM-leerlingen niet voor elkaar onder, al waren de laatsten beter in het gebruik van de tegenwoordige tijd. Ook bij schrijfvaardigheid waren de AIM-leerlingen op sommige punten beter (zoals grammatica), op andere punten even goed als de reguliere leeftijdgenoten. De algemene conclusie is dan ook dat impliciete instructie met veel taalinput en oefening effectiever is dan expliciete instructiemethodes. 


Audrey Rousse-Malpat, Effectiveness of Explicit vs. Implicit L2 Instruction: A Longitudinal Classroom Study on Oral and Written Skills. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen, 2019.

Dit artikel verscheen in Didactief, juni 2019.

Verder lezen

1 Wie spreekt er straks nog Duits of Frans?

Click here to revoke the Cookie consent