Onderzoek

Levenslang leren

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 06-11-2018 Gewijzigd op 25-02-2019
Hoger opgeleiden volgen meer en langere cursussen dan lager opgeleiden. Ze nemen daartoe vaker zelf het initiatief, terwijl het bij lager opgeleiden vaker de baas is die aandringt op bij- of nascholing.

Dat blijkt uit het ROA-rapport over deelname aan bij- en nascholing in de periode 2004-2017. Oudere werknemers (55+) lopen hun achterstand op jongere collega’s in en spijkeren hun competenties steeds vaker bij. Het onderwijs ligt op kop in vrijwillige deelname (bijna 70%), maar staat juist op de laatste plaats wat betreft verplichte cursussen (ruim 35%). Bovendien behoort het onderwijs, samen met de financiële en zakelijke dienstverlening, tot de sectoren met het hoogste percentage (30%) informeel leren op de werkplek.


Didier Fouarge e.a., Nederland in leerstand. ROA/Universiteit Maastricht, rapport 2018/4. Onderdeel van NRO-project Levenslang leren en competentieontwikkeling (2016-2019, projectnummer 405-16-402).
 

Verder lezen

1 Nog meer leren?

Click here to revoke the Cookie consent