Interview

‘Leuk dat de app ook echt op de markt is gekomen’

Tekst Monique Montanus
Gepubliceerd op 05-03-2019 Gewijzigd op 05-03-2019
Beeld Joost Bataille
Technasiumleerling Derk Hermans (17) van het Dalton Lyceum in Barendrecht maakte voor het Nationaal Onderwijsmuseum een route-app voor 55-plussers. Opdrachtgever Annemieke van Hees begeleidde het project.

Bezoek je het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht, dan is het leuk om ook wat bezienswaardigheden in de buurt mee te pakken. Het museum ligt alleen net buiten het oude stadscentrum. Vooral 55-plussers blijken moeite te hebben om naadloos hun weg van A naar B te vinden. In opdracht van het Onderwijsmuseum maakten technasiumleerlingen van het Dalton Lyceum daarom een toeristische route-app.
Hoe leeft een tiener zich in de oriëntatiestrubbelingen van een 55-plusser in? Zoiets voel je niet automatisch aan, erkent Derk Hermans (17), die met twee andere leerlingen de route-app Dordrecht produceerde. ‘Jongeren weten meteen wat ze moeten downloaden. Maar bij ouderen werkt het toch iets anders.’ De truc was om het simpel te houden. ‘We hebben een stappenplan gemaakt.’ Er bestaan allerlei programma’s waarmee je een tour kunt maken, legt hij uit. ‘Wij hebben izi.travel gebruikt. Die werkt met GPS. Als je in een bepaald gebied bent, krijg je aanwijzingen waar je naartoe moet lopen. Of er wordt iets verteld over het gebouw waar je voor staat. We hebben zelf informatie verzameld en de tour ingesproken. Het mooie is dat je je telefoon gewoon in je zak kunt houden. Je doet oortjes in en loopt rond zonder iets te hoeven aanklikken.’ 
‘Na onze briefing ging het leerlingenteam zelfstandig aan de slag,’ vertelt Annemieke van Hees van het Nationaal Onderwijsmuseum. ‘Hun enthousiasme was erg leuk! Tussentijds was er een evaluatie. De eindpresentatie hebben we nog wat meer kracht bijgezet door er een testgroep aan te koppelen. Een aantal actieve 55-plussers liep de route. Ook de pers werd uitgenodigd.’ Derks opa en oma probeerden de app al eerder uit. ‘Toen merkten we dat nog niet alles vloeiend liep. Soms stonden ze ineens stil, zonder te weten waar ze naartoe moesten. Zo leerden we dat testen z’n nut heeft.’ Met zijn opa deelt Derk een passie voor techniek. ‘Hij nam me vroeger vaak mee naar technische exposities. Daarom wilde ik ook naar het Technasium.’ 
Hij is best trots dat de app echt op de markt is gekomen. ‘Het blijft natuurlijk een onderwijsproject,’ zegt Annemieke van Hees. ‘Maar binnen die context vind ik het eindproduct hartstikke goed geslaagd.’ 

Click here to revoke the Cookie consent