Onderzoek

Let’s talk op vmbo-k

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 22-01-2019 Gewijzigd op 16-05-2019
Je mondje roeren in het Engels vinden leerlingen in vmbo-k vaak eng. Een rollenspel rond een beroep kan dat veranderen.

Veel leerlingen in vmbo-k volgen het profiel Commercie & Dienstverlening en zullen in hun latere werk klanten in het Engels te woord moeten staan. Dat vraagt om durf en een goede gespreksvaardigheid, en daaraan ontbreekt het vaak. Niet vreemd, want taaldocenten in het vo missen didactische instrumenten. Veelgebruikte methodes als Stepping Stones, New Interface en All Right! richten zich meer op kennisontwikkeling dan op het toepassen hiervan in gesprekken, blijkt uit het promotieonderzoek van Eline van Batenburg. De oefeningen zijn schools en leerlingen oefenen zelden in spontane, authentieke gesprekken.
Van Batenburg ontwikkelde en beproefde een nieuwe didactiek in acht vmbo-k-klassen (plus twee controleklassen). Gedurende negen lessen konden leerlingen zich inleven in de rol van hotelreceptionist en voerden ze gesprekjes met hotelgasten (medeleerlingen). Dit verbeterde hun gespreksvaardigheid substantieel.
Met eenvoudige aanpassingen kun je als leraar je lessen in gespreksvaardigheid beroepsgerichter en daarmee uitdagender maken, denkt Van Batenburg. ‘Laat leerlingen in het door scholen veel gebruikte Taaldorp bijvoorbeeld ook eens vanuit de beroepsrol oefenen. In plaats van de bakker of automonteur te bezoeken, kunnen zij de bakker of automonteur ook spelen.’ Geef verder instructie in gespreksstrategieën, zoals vragen of iemand langzamer kan spreken. Doe dit voor, laat leerlingen ermee oefenen en geef feedback. Daarmee groeit ook hun zelfvertrouwen en dat blijkt een goede voorspeller voor betere gespreksvaardigheid.
De nieuwe didactiek maakte spreken niet leuker, maar dat is bij vmbo-k-leerlingen wellicht ook te veel gevraagd, denkt Van Batenburg. Tussen spreekplezier en prestaties bleek overigens ook geen verband.


Eline van Batenburg, Fostering Oral Interaction in the EFL Classroom: Assessment and Effects of Experimental Interventions. Proefschrift Universiteit van Amsterdam, 2018.

Lees ook In gesprek bij Engels (juni 2018) en Near-native? Yes please! (november 2018).

Dit artikel verscheen in de rubriek Onderzoek kort in Didactief, januari/februari 2019.

Verder lezen

1 In gesprek bij Engels
2 Near-native? Yes please!

Click here to revoke the Cookie consent