Onderzoek

Lesen auf Deutsch

Tekst Elisabeth Lehrner-te Lindert
Gepubliceerd op 06-10-2020 Gewijzigd op 02-02-2021
Literaire teksten lezen in een vreemde taal bevordert de leesvaardigheid. En dat kan ook al in de onderbouw.

Bij moderne vreemde talen is in de onderbouw vaak weinig aandacht voor literatuur. Een gemiste kans, want het lezen van literaire teksten in bijvoorbeeld het Duits blijkt de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren.
Twaalf docenten Duits hielpen mee een serie met dertig lessen over literaire teksten te ontwikkelen. Deze verving een derde van de reguliere lessen. Het project liep twee jaar lang in twaalf klassen (3 havo en 3 vwo) op twaalf scholen. De leerlingen gingen gemiddeld één lesuur per week met verschillende literaire teksten (van songs tot jeugdboeken) aan de slag. De lessen deden ook een beroep op creatieve productieve vaardigheden. Leerlingen lazen bijvoorbeeld eerst een sprookje en konden dan een creatieve opdracht kiezen: een modern sprookje in het Duits schrijven, een comic of filmpje over het sprookje maken of het herschrijven.
Uit scores op de leestoetsen (van het Goethe-Institut) bleek dat de leerlingen gemiddeld meer vooruitgingen in leesvaardigheid dan de leerlingen die de reguliere lessen volgden. In alle klassen presteerden meisjes gemiddeld beter dan jongens en vwo’ers haalden hogere scores dan havo-leerlingen.
De docenten noemden het werken met literaire teksten motiverend en interessant. Ze ontdekten soms literaire teksten die zij ook nog niet kenden en nieuwe didactische mogelijkheden. De leerlingen vonden de lessen interessanter, omdat ze bezig waren met de Duitstalige cultuur, met verschillende tekstsoorten en met creatieve werkvormen. Door literaire teksten een grotere plaats in het onderbouwcurriculum te geven, kun je de doorlopende leerlijn naar de bovenbouw versterken. 


Elisabeth Lehrner-te Lindert, Fremdsprachliches Lesen mit literarischen Texten. Zur Entwicklung von Leseverstehen und literarischer Kompetenz im DaF-Unterricht der niederländischen Sekundarstufe I. Proefschrift Universiteit Utrecht, 2020.
Handelseditie: Erich Schmidt Verlag, lessenserie:
Na klar!-methode (Malmberg).
 

Dit artikel verscheen in Didactief, oktober 2020.

 

Verder lezen

1 Jongeren en lezen
2 In de biotoop van Janneke Visser
3 Lesen auf Deutsch

Click here to revoke the Cookie consent