Onderzoek

Lerarenopleiding STEM internationaal

Tekst Lesley de Putter, Ria Dolfing en Adri Dierdorp
Gepubliceerd op 16-06-2021 Gewijzigd op 16-06-2021
Vijf universiteiten, onder wie de RUG, ontwikkelen een ‘evidence informed teaching practice’. Ze staan op de ORD om een en ander toe te lichten.

De universiteiten van Groningen, Southampton, Paderborn, Poznan en Chester ontwikkelen, in samenwerking met het DudocNetwerk en de Universiteit Utrecht, een curriculum om studenten binnen de vijf lerarenopleidingen te ondersteunen in het creëren van een ‘evidence-informed teaching practice’. Elk van deze universiteiten (her)ontwerpt, implementeert en evalueert de eigen curriculumonderdelen. Het onderzoek is gericht op het ontdekken en beschrijven van de individuele en overkoepelende succesfactoren van een dergelijke onderwijsinnovatie in lerarenopleidingen.

Als gemeenschappelijke theoretische basis voor het herontwerpen van het curriculum, worden de samenhangende leeractiviteiten van expansive learning van Engeström en Sanino (2010) gebruikt. Deze leeractiviteiten betreffen: het opstellen van een onderzoeksvraag over en het analyseren van de onderwijspraktijk, een nieuwe oplossing formuleren en deze testen en evalueren, het invoeren van de oplossing, het reflecteren op het proces, en verankeren en veralgemeniseren van de uitkomsten. Door de cyclische werkwijze, de aandacht voor zowel zoeken van een eigen oplossing, het uittesten in de praktijk en het reflecteren, is dit model geschikt voor gebruik in een lerarenopleiding zoals wordt aanbevolen in de kennisbasis lerarenopleidingen (Van Driel, 2017 - Katern 3: H16).

Het procesmatige model is dusdanig algemeen dat het gebruikt kan worden door de vijf verschillende universiteiten die elk hun eigen context en hun eigen cultuur kennen. De studenten aan de vijf (STEM) lerarenopleidingen worden vertrouwd gemaakt met het gebruiken en inzetten van bewijzen uit de vakinhoudelijke en (vak)didactische literatuur in interactie met de eigen lespraktijk en het evalueren en reflecteren op dit gebruik.

Het onderzoek heeft als doel inzicht te verkrijgen in hoe dit model op elke lerarenopleiding kan worden ingezet èn hoe docenten ondersteund kunnen worden in het creëren van een evidence-informed teaching practice’. Het RiTE-project zal ‘best practices’ opleveren die internationaal beschikbaar zullen worden gesteld en gedeeld zullen worden via de netwerken van Dudoc onderzoekers en EAPRIL. De projectbeschrijving vindt u hier (https://www.researchgate.net/project/Research-in-Teacher-Education-Rite). Eerste resultaten bekijken? Bekijk de case studies ( https://ddn-rite.eu/ )

 

Lesley de Putter – ESoE TU Eindhoven en voorzitter DudocNetwerk

Ria Dolfing – RU Groningen en project manager RiTE+

Adri Dierdorp – Secretaris DudocNetwerk

Click here to revoke the Cookie consent