Recensies

Leestips van Mel Ainscow

Tekst Mel Ainscow
Gepubliceerd op 28-01-2020 Gewijzigd op 23-01-2020
Mel Ainscow geeft leestips. Hij is emeritus hoogleraar aan de universiteit van Manchester (Verenigd Koninkrijk). Op 12 februari spreekt hij op het congres Naar Inclusiever onderwijs.

Niet iedereen die we interviewen, durft het: een eigen boek tussen de leestips zetten. Ainscow heeft er geen moeite mee.

Kennis en data

Zijn eigen boek prijzen doet Ainscow gelukkig ook niet. Recensenten die we raadpleegden, schrijven echter dat zijn boek Changing education systems op een toegankelijke manier aantoont dat gebruik van wetenschappelijke kennis en data kunnen helpen het onderwijs aan kansarme kinderen te verbeteren. Focus ligt op het leren van grote verbeterprogramma’s in het Verenigd Koninkrijk (City Challenge, Schools Challenge Cymru, Wales, en The Scottish Attainment Challenge). Het boek bevat aanbevelingen voor beleidsmakers en scholen.

Ainscow, M., Chapman, C. and Hadfield, M. (2020) Changing education systems: a research-based approach. London: Routledge.

 

Schadelijk effect

Ongelijkheid kruipt onder de huid van een samenleving: het schaadt vertrouwen, vergroot de nervositeit en slechte gezondheid van haar leden en draagt bij aan overmatige consumptie. De schrijvers vergelijken statistische data uit betrouwbare onafhankelijke bronnen over gezondheid en sociale ontwikkeling in 23 van de rijkste landen ter wereld en een aantal staten in de VS. Zij concluderen dat burgers de meeste kans hebben op gezondheid en welzijn in landen waar de inkomensverschillen het kleinste zijn.

Wilkinson, R. and Pickett, K. (2009) The spirit level. London: Allen Lane.

 

Sociaal kapitaal

So much reform, so little change is een boek waar je niet per se blij van wordt. Gemeenteambtenaren, schoolleiders, leraren, allemaal lijken ze naïef en deel van het probleem als het gaat om het verbeteren van de prestaties van de scholen in de binnenstad van Chicago. Maar wie Zuidoost of Rotterdam-Zuid kent, zal ook veel herkennen. Punt dat Payne probeert te maken is dat veel betrokkenen zich onvoldoende bewust zijn van de zwaarte van de problemen waar deze onderwijsinstellingen mee te maken hebben: de zwakke sociale structuur, de dysfunctionele omgeving. Om vooruitgang te boeken hebben deze scholen niet alleen meer middelen nodig maar vooral meer sociaal kapitaal.

Payne. C. M. (2008) So much reform, so little change: The persistence of failure in urban schools. Cambridge: Harvard Education Press.

Lees hier het interview met Mel Ainscow over inclusief onderwijs.

Click here to revoke the Cookie consent