Nieuws

Laat vo-leerling ook verhaaltjessommen maken

Tekst Stephanie Engel
Gepubliceerd op 18-04-2018 Gewijzigd op 18-04-2018
Leerlingen presteren beter op breukenopgaven als deze omlijst zijn door een verhaal dan op rekenopgaven zonder context. Dat blijkt uit onderzoek van Mariska Wesselo van de universiteit Leiden die de scriptieprijs van het Landelijk Netwerk van Academische Pabo’s won.

Het is voor het eerst dat zo duidelijk naar voren komt dat zogeheten verhaaltjessommen voor rekenopgaven met breuken beter werken, voor leerlingen in het primair - en het voortgezet onderwijs. De scriptieprijs-winnares raadt docenten aan om ook leerlingen in het VO, die nu kale breukenopgaven krijgen, rekenopgaven te laten oplossen die in een context zijn geplaatst.

Zelfontworpen breukentesten

Bij honderden leerlingen in groep 8 van het po en bij leerlingen uit klas 1 en 2 in het vo nam Wesselo zelfontworpen breukentesten af. Voor alle drie de leerjaren gold dat er beter gepresteerd wordt op contextrijke breukenopgaven dan op numerieke breukenopgaven. Leerlingen hebben dus baat bij het verhaal waarin de rekenopgave is opgenomen.

Binnen het onderwijs lopen de meningen sterk uiteen als het gaat over het wel of niet toepassen van een context bij het rekenen. De vaak gehoorde kritiek op verhaaltjessommen is dat het meer om begrijpend lezen dan om rekenen gaat.

Het onderzoek van Wesselo haalt dat onderuit wat betreft sommen met breuken. Omdat kinderen rekenen met breuken zo lastig vinden, helpt het om de rekenopgave in een realistische context te plaatsen. De rekenprestaties worden er juist beter op. En dat geldt voor zowel het po als het vo.

Abrupte overgang

Gezien haar conclusie dat verhaaltjessommen beter te begrijpen zijn voor leerlingen in beide onderwijstypen kunnen er vraagtekens worden gezet bij de huidige abrupte overgang van contextrekenen in groep acht naar kaal rekenen met breuken in het vo.

Volgens haar begeleiders, die Wesselo voordroegen voor de scriptieprijs, is haar onderzoek belangrijk voor de huidige discussie over doorlopende leerlijnen van po naar vo, en een belangrijk resultaat voor de onderwijspraktijk.

Verder geven de resultaten van Wesselo inzicht in het belang van het begrip (conceptuele kennis) van breuken. Het begrip van wat een breuk is en voorstelt, speelt een grote rol bij het oplossen er van. Ook op dat terrein valt voor docenten nog wat te winnen.

Het effect van een verhaalcontext op het oplossen van breukenopgaven en het verband met conceptuele breukenkennis, Wesselo, 2017. De scriptieprijs van het Landelijk Netwerk Academische Pabo’s werd eind maart uitgereikt in de VU door Anko van Hoepen, vice-voorzitter van de PO-Raad.

Verder lezen

1 Rekenen met taal
2 van lastig naar leuk: Leren rekenen
3 Rijgend rekenen helpt zwakke leerling

Click here to revoke the Cookie consent