Uit vragenlijstonderzoek blijkt dat leerkrachten met de meeste leerlingen gedurende de basisschoolperiode een prettige relatie ervaren. Nadere interviews met 61 leerkrachten laten zien dat ze vooral moeite hebben met leerlingen met gedragsproblemen, zoals agressie (voor hyperactief of onoplettend gedrag gold dit niet). Bij die leerlingen worden leerkrachten vaker ongeduldig en boos. Dat komt het functioneren van deze leerlingen niet ten goede en zo ontstaat een negatieve spiraal. Die blijkt wel te doorbreken: de onderzoeker beproefde het coachingprogramma Leerkracht-Leerling Interactie Coaching (LLInC) met circa vijftig leerkrachten en het lukte om hen anders naar deze leerlingen te laten kijken. De leerkrachten voelden zich naderhand bekwamer in de omgang met hen.
Voorkom een negatieve spiraal door van een afstandje naar je eigen, vaak onbewuste gevoelens tegenover een leerling te kijken. Spreek die gevoelens uit, tegen een coach of een collega. Niet om ze te bekrachtigen, maar om ze te veranderen. Bespreek samen welke kleine stapjes je kunt zetten om een leerling positiever te bejegenen: bijvoorbeeld door ook eens een compliment te geven. Gedrag stuurt gedachten en omgekeerd. Als de problemen in de relatie te groot zijn, roep dan hulp in van deskundigen.
Rianne Bosman, Through the Teacher’s Mind: Understanding and Improving Teacher-Child Relationships in Elementary School. Proefschrift Universiteit van Amsterdam, 2020.
Dit artikel verscheen in Didactief, november 2020.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven