Onderzoek

Kort & Goed: Relatie leraar-leerling

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 10-11-2020 Gewijzigd op 10-03-2021
Waarom ervaren leerkrachten in de omgang met sommige leerlingen problemen en hoe kan coaching van de leerkracht die moeizame relaties verbeteren?

De bevindingen

Uit vragenlijstonderzoek blijkt dat leerkrachten met de meeste leerlingen gedurende de basisschoolperiode een prettige relatie ervaren. Nadere interviews met 61 leerkrachten laten zien dat ze vooral moeite hebben met leerlingen met gedragsproblemen, zoals agressie (voor hyperactief of onoplettend gedrag gold dit niet). Bij die leerlingen worden leerkrachten vaker ongeduldig en boos. Dat komt het functioneren van deze leerlingen niet ten goede en zo ontstaat een negatieve spiraal. Die blijkt wel te doorbreken: de onderzoeker beproefde het coachingprogramma Leerkracht-Leerling Interactie Coaching (LLInC) met circa vijftig leerkrachten en het lukte om hen anders naar deze leerlingen te laten kijken. De leerkrachten voelden zich naderhand bekwamer in de omgang met hen.



Tips voor leraren

Voorkom een negatieve spiraal door van een afstandje naar je eigen, vaak onbewuste gevoelens tegenover een leerling te kijken. Spreek die gevoelens uit, tegen een coach of een collega. Niet om ze te bekrachtigen, maar om ze te veranderen. Bespreek samen welke kleine stapjes je kunt zetten om een leerling positiever te bejegenen: bijvoorbeeld door ook eens een compliment te geven. Gedrag stuurt gedachten en omgekeerd. Als de problemen in de relatie te groot zijn, roep dan hulp in van deskundigen.

Rianne Bosman, Through the Teacher’s Mind: Understanding and Improving Teacher-Child Relationships in Elementary School. Proefschrift Universiteit van Amsterdam, 2020.

Dit artikel verscheen in Didactief, november 2020.

Verder lezen

1 Een leerling in 60 seconden

Click here to revoke the Cookie consent