Onderzoek

Kort & Goed: professionele leergemeenschappen

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 07-10-2015 Gewijzigd op 09-12-2020
Wouter Schenke, Henk Sligte, Wilfried Admiraal, Marieke Buisman, Yolande Emmelot, Jacobiene Meirink en Ben Smit, Scan school als professionele leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, 2015. Te downloaden van www.kohnstamminstituut.uva.nl.

De vraag

Hoe realiseer je binnen de school een professionele leergemeenschap? En hoe kun je meten hoe goed jouw school al op weg is naar een schoolorganisatie waarbinnen leraren optimaal het onderwijs kunnen vormgeven en kunnen werken aan hun professionele ontwikkeling?

De bevindingen

De onderzoekers hebben een scan ontwikkeld waarmee je de huidige en wenselijke situatie in beeld kunt brengen. Deze scan is gebaseerd op wat uit eerder onderzoek bekend is over elementen van en condities voor professionele leergemeenschappen. De scan bevat vijf elementen (zoals kennis delen, samen onderwijs ontwikkelen en onderzoeksmatig handelen) en zeven condities (zoals stimulerend leiderschap, draagvlak, communicatie en eigenaarschap). Uit een eerste afname bleek dat veel scholen vooral bezig zijn met dingen buiten school, zoals externe scholing. De focus ligt (nog) niet op wat in de school zelf verbeterd en veranderd kan worden.

Tips voor scholen

De onderzoekers gebruiken de scan om te meten hoe scholen zich ontwikkelen als professionele leergemeenschap. Maar scholen kunnen de scan ook zelf gebruiken. Hij is integraal te vinden in het onderzoeksrapport. Gewerkt wordt aan een online in te vullen versie met een interactieve weergave van de resultaten.

Dit artikel is verschenen in de rubriek Onderzoek Kort van Didactief (oktober 2015).

Bekijk hier ook de uitgave 'Ervaringen vanuit de praktijk van professionele leergemeenschappen – Achtergronden, ervaringen, tips’ van Aeres Hogeschool Wageningen (december 2020).

Click here to revoke the Cookie consent