Onderzoek

Kort & Goed: persoonlijke professionaliteit

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 20-05-2012 Gewijzigd op 01-02-2018
Het schoolbestuur Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) noemt in zijn Koers 2016 vijf V’s als basis voor personeelsbeleid: een goede docent is vrolijk, verrassend, verrijkend en verantwoordelijk en bezit vakmanschap. OMO vroeg onderzoekers uit Eindhoven om deze beroepswaarden te concretiseren.

De bevindingen

De onderzoekers onderscheiden in de professionele identiteit van docenten drie elementen: competenties, disposities (gedragspatroon) en persoonlijke overtuigingen (bijvoorbeeld over wat goed onderwijs is en hoe leerlingen zich dienen te gedragen). Voor competenties is volop aandacht, maar docenten (in spe) zouden zich ook bewust moeten worden van hun gedrag en overtuigingen. Aandacht daarvoor zou een vast onderdeel moeten zijn in de lerarenopleiding en in sollicitatie- en functioneringsgesprekken. De onderzoekers hebben een kijkkader oftewel zelfevaluatietool ontwikkeld waarmee docenten, schoolleiders en lerarenopleiders competenties, disposities en overtuigingen van docenten (in spe) systematisch kunnen begeleiden en evalueren. Elke school kan zelf bepalen welk type leraar ze wenst. Uit interviews met schoolleiders en docenten van OMO blijkt dat deze een meer leerling- en vraaggerichte aanpak prefereren boven een meer docent- en aanbodgerichte aanpak.

Tip voor andere scholen

De zelfevaluatietool is te vinden als bijlage in het onderzoeksrapport.

Ellen Rohaan, Douwe Beijaard & Tob Vink, Persoonlijke professionaliteit. Overtuigingen, disposities en competenties van docenten in het voortgezet onderwijs. Eindhoven School of Education, 2012. 

Dit artikel verscheen in Didactief, mei 2012.

Click here to revoke the Cookie consent