Onderzoek

Kort & Goed: Huisacademies

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 07-05-2019 Gewijzigd op 04-06-2020
Wat zijn de kenmerken van huisacademies? Het Kohnstamm Instituut zocht dit uit in opdracht van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren en de PO- en VO-Raad.

De bevindingen

Kennisdeling, inspiratie en leren van en met elkaar zijn de speerpunten van huisacademies. Het merendeel valt onder een schoolbestuur, blijkt uit een enquête onder 75 coördinatoren van huisacademies. Gemiddeld bieden ze minimaal eens per week een professionaliseringsactiviteit aan, zoals een workshop, cursus of netwerkleren. Bij 56% van de academies verzorgen de eigen leraren of schoolleiders de activiteit, 65% haalt regelmatig externe professionals in huis. Op basis van hoe intern of extern een academie georiënteerd is en hoeveel medewerkers er worden bereikt, onderscheiden de onderzoekers vier typen academies: professionaliseringscentrum (intern gericht, klein bereik), platform voor professionalisering en schoolontwikkeling (intern, groot bereik), regiospeler (extern, klein bereik) en spin in het web (extern, groot bereik). De onderzoekers interviewden ook twee schoolbesturen (OMO en Carmel) die bewust geen huisacademie hebben, maar kiezen voor samenwerking met (kennisnetwerken van) lerarenopleidingen en universiteiten.


Tips voor besturen

Gebruik de vier typen huisacademie om te bepalen waar je staat en waar je naartoe wilt. Met wie wil je samenwerken? Wil je je activiteiten wel of niet openstellen voor scholen buiten je bestuur? En wat betekent dit voor de inhoud van je activiteiten? Koppel je ambities aan je strategisch personeelsbeleid.

Wouter Schenke, Desirée Weijers, Iris Bollen en Dorothée Elshof, Huisacademies in kaart. Kohnstamm Instituut, 2019. Download hier het rapport. Lees ook het artikel Kennis in huis over dit rapport. 

Dit artikel verscheen in de rubriek Onderzoek kort in Didactief, mei 2019.

Verder lezen

1 Kennis in huis

Click here to revoke the Cookie consent