Op pabo’s is een op de vier studenten man, onder leraren op basisscholen is dat maar een op de vijf. Niet bepaald een goede afspiegeling van de samenleving. In opdracht van OCW is onderzocht wat er nodig is om dat te verbeteren; dat gebeurde met literatuuronderzoek, gesprekken met experts en casestudies bij drie pabo’s. Belemmerend werken onder meer genderstereotiepe beelden van het beroep en het gebrek aan mannelijke rolmodellen (ook tijdens de stage). Verder willen jongens op de pabo graag meer ruimte om zich inhoudelijk te verdiepen, ze zijn meer kennisgericht en hebben moeite met de grote nadruk op communiceren en presenteren. Om ze te binden voor het beroep zijn een eigen groep, fulltime aanstelling en doorgroeimogelijkheden belangrijk.
Jongens gaan niet voor een opleiding, maar voor een beroep. Zorg daarom voor inhoudelijke en heldere voorlichting waarin de maatschappelijke relevantie van het werk goed uitgelicht is. Creëer in het opleidingsprogramma flexibele routes, met kansen voor verdieping en specialisatie en veel aandacht voor vakinhoud. Streef zo veel mogelijk naar mannelijke (stage)begeleiders. Geef op de pabo al informatie over salaris- en carrièremogelijkheden, zodat ze daar een reëler beeld van krijgen en zich niet laten afschrikken door de (vermeende) lage beroepsstatus.
Dit artikel verscheen in Didactief, december 2021.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven