Onderzoek

Kleinere kleuterklassen?

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 10-12-2019 Gewijzigd op 09-04-2020
Wat werkt beter: minder leerlingen of meer personeel per klas? Uit Amerikaans en Colombiaans onderzoek blijkt professionalisering van leraren beter te werken.

Kleinere klassen is een wens van veel leraren. Ze hopen daarmee de werkdruk te verminderen en beter les te kunnen geven. Of dat inderdaad zo uitpakt, is lastig te onderzoeken, want je vergelijkt altijd verschillende leraren met elkaar. Amerikaanse onderzoekers vonden een school waar kleuters alleen een dagdeel naar school gingen, waardoor ze wel een en dezelfde leraar plus klassenassistent konden vergelijken. Elk duo kreeg een schooljaar lang het ene dagdeel een klas met maximaal vijftien kleuters en het andere dagdeel een klas met twintig kleuters. Er bleek nauwelijks verschil: in de kleinere klassen was de onderwijskwaliteit niet beter dan in de grotere, wat betreft klassenmanagement en aandacht voor sociaal-emotionele en taalontwikkeling. In de kleinere klassen waren er wel meer een-op-eengesprekken tussen leraar en leerling en dat resulteerde in iets betere taalvaardigheid.
Ook meer personeel zet geen zoden aan de dijk. In Colombia investeerde de overheid in meer handen in de klas op preschools (peuterklassen). Onderzoekers vergeleken peuterklassen die al wel en nog niet in het programma zaten, en zagen een averechts effect: leraren werden juist minder betrokken bij en voelden zich minder verantwoordelijk voor de kinderen. Op preschools waar ook was geïnvesteerd in professionalisering van leraren gingen kinderen wel meer vooruit, vooral kinderen uit lagere sociaal-economische milieus.

Alison Andrew e.a., Preschool Quality and Child Development. National Bureau of Economic Research, 2019.
Jessica Francis en William Barnett,
Relating Preschool Class Size to Classroom Quality and Student Achievement. In: Early Childhood Research Quarterly, 2019.

Dit artikel verscheen in Didactief, december 2019.

Click here to revoke the Cookie consent