Al op de basisschool besloot Laura von Schomberg dat ze wilde werken bij obs De Spinner in Enschede. De school ligt in de wijk Pathmos waar ze zelf ook opgroeide en die bekend staat om de lage sociaal economische status. Zelf ging ze naar een school in een andere wijk, die beter bekend stond. ‘Ik zat op een tegenovergestelde school en had altijd het gevoel minder te zijn, omdat ik werd gezien als een meisje uit Pathmos. Ik dacht dat ik dat gevoel nooit aan kinderen zou willen meegeven. Ik wil ze laten geloven in zichzelf.’
‘Onze leerlingen hebben vaak extra begeleiding nodig in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Als maatwerkleerkracht zet ik allerlei interventies in om deze ontwikkeling te begeleiden. Al langere tijd had ik de wens om meer bewegen in te zetten, omdat ik zag dat dit goed werkte. Ik heb net twee jaar in de schoolbanken gezeten en werd helemaal niet blij van al dat stilzitten. Opeens kon ik me zo goed voorstellen hoe dat voor onze leerlingen moet zijn.’
‘Voor mijn thesis ben ik gaan onderzoeken hoe bewegend leren kan worden ingezet en welk effect dit heeft op de concentratie en aandacht van onze leerlingen. Bewegen blijkt te helpen. We verwachten dat leerlingen tussen de pauzes door alleen maar op hun stoel blijven zitten en luisteren. Alleen hebben zij juist beweging nodig om te kunnen ervaren. Het was soms heel spannend om ze bijvoorbeeld tijdens het rekenen opeens in beweging te zetten. Het heeft ook echt een paar dagen geduurd voordat het onwennige eraf was. Wat heel goed helpt is om vooraf te verhelderen wat de gedragsverwachtingen zijn. Dit kan door vooraf uit te leggen wat we gaan doen: we gaan zo bewegend leren, we gaan achter onze stoel staan en daarna gaan we springen. Kinderen vinden het hartstikke leuk en willen het ook goed doen, zodat ze het nog een keer mogen doen.’
‘Na het bewegen zijn veel kinderen hun bewegingsonrust kwijt en kunnen ze weer veel taakgerichter werken. Vooral leuk is het plezier dat ze tonen tijdens de les. Dat vind ik nog het belangrijkste. Ook kinderen die veel begeleiding nodig hebben bij bijvoorbeeld rekenen, kunnen tijdens bewegend leren in de rekenles opeens weer zelfvertrouwen krijgen. Ze doen dan iets wat ze goed kunnen, zoals springen of parcours lopen. Ik ga ook elke dag met plezier naar mijn werk en hoop dat ik ze kan meegeven om in zichzelf te geloven. De band met leerlingen is zo bijzonder. Je merkt gewoon dat je echt wat bij ze kan bereiken.’ / Frank van der Weerd
Laura von Schomberg is maatwerkleerkracht en intern begeleider bij Stichting Consent en rondde in 2025 de master Pedagogiek af aan de HAN.
Dit artikel is verschenen in Didactief, april 2025.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven