Interview

In de biotoop van Jesper Hesseling

Tekst Paulien de Jong
Gepubliceerd op 06-09-2017 Gewijzigd op 08-09-2017
Beeld Basisschool De Wegwijzer
Meester Jesper Hesseling (32) combineert onderwijs met zijn andere grote passie: Spotify. De klas maakt regelmatig een ‘playlistje’. Het effect? ‘Veel enthousiasme en vrolijkheid.’  

Maandagmiddag, een snikhete dag aan het einde van het schooljaar. Ook groep 7/8 van De Wegwijzer in Winssen – met tweeduizend inwoners het kleinste dorp van de Gelderse gemeente Beuningen – heeft er last van. ‘Jeugdkrakercompetitie’, de naam van een internetzoekwedstrijd, staat er op het digibord. ‘Hé, jongens en meisjes,’ verheft meester Jesper Hesseling zijn stem, en hij klapt in zijn handen. ‘Leg alle spullen neer. Noa, ga even zitten. Je mag het zo vertellen, Suus. Wat is er gebeurd, Luuk? Je hebt zonne-uitslag?’ Geroep en gelach. ‘Ssst! Marlieke en Wouter, hulpjes van groep 7, halen jullie de boeken even op, en ook even bij groep 8, want die hulpjes zijn er niet vandaag. En dan wil ik dat iedereen even naar mij luistert en dat het helemaal stil is, want nog steeds hoor ik kinderen.’

De zomerhitte maakt baldadig. Een goede dag voor wat afleiding: de klas mag tekenen met op de achtergrond muziek. De Jeugdkrakercompetitie op het digibord maakt plaats voor de openbare playlist van groep 7/8. Leerlingen hebben de lijst zelf samengesteld voor schoolkamp. Ieder kind koos vijf favoriete nummers. ‘Ze zijn gek op Nederlandse rap,’ zegt Hesseling. ‘Goed te verstaan, stoer imago, en allemaal hitgevoelig.’ Maar niet alles is geoorloofd. ‘We draaien geen nummers als Drank & Drugs van Lil’ Kleine en Ronnie Flex (Als je bitch wil chillen, is ’t geen probleem / Dan ga ik erheen, ik kom niet alleen / Want ik heb drank en drugs, red.), of Hosselen van rapper Boef (Bitches willen plakken, maar we fokken ze / Ja we fokken ze, ik geef geen fok om ze, red.).’ Hesseling snapt de keuze wel: ‘Beat en ritme zijn te gek. Maar die téksten... Bitch dit en dat, “fok” en “fack”. Dan zeg ik: jongens, leuk, maar dat kan niet op school, hè. Dat snappen ze ook wel.’

Ze hebben de lijst grijsgedraaid op het kampadres. Wekenlang waren ze er druk mee: dit is leuk, dat moet eruit. ‘Het is te gek om kinderen bij muziek te betrekken. Ik zie enthousiasme en vrolijkheid. Kinderen gaan meezingen. Muziek in de klas geeft een gemoedelijke sfeer.’ Maar het mag niet ten koste gaan van de concentratie. Daarom schalt er alleen tijdens handvaardigheid en tekenen muziek uit de boxen. ‘Bovendien: zo blijft het bijzonder.’

Grootste hitlijst

Basisschool de WegwijzerWelkom in de klas van Hesseling, die sinds 2007 op de kleine dorpsschool met 130 leerlingen werkt. Hij is meester én muziekfanaat, en houdt van allebei evenveel. Zijn Monthly Hits is de grootste particuliere afspeellijst op Spotify Nederland. Dagelijks komen er driehonderd mensen bij die de hitlijst van de meester volgen. De teller staat inmiddels op ruim 70 duizend volgers. De lijst bezorgt Hesseling veel media-aandacht. Hij stond met zijn klas in het AD en de NRC, was te zien bij RTL Boulevard en het NOS Jeugdjournaal, en werd geïnterviewd door NPO 3FM. Radio 538 noemt Hesseling de Spotify-koning. Al die aandacht heeft hem een vaste rubriek bij Qmusic opgeleverd, waar hij elke eerste zaterdag van de maand hits voorspelt. De meester is beroemd, zeggen de kleuters. ‘Na het zien van het Jeugdjournaal zei een jongetje: “Meester Jesper, krijg ik straks in groep 8 ook Spotify-les?”’

Wat merkt de klas van zijn wereldberoemde lijst? ‘Niet zo gek veel, hoor,’ zegt Hesseling bescheiden. ‘Bij 100 duizend volgers ga ik trakteren.’ Maar ondertussen profiteert de groep van Hesseling heus wel mee. Het tv-programma Kids Top 20 is in de klas geweest, rapper Boef sprak een boodschap voor de groep in, en laten we de workshop op het kantoor van Armada Music niet vergeten. De klas mocht langskomen om met Sunnery James en Ryan Marciano plaatjes te draaien. ‘Zaten ze met zijn allen in de bus naar Amsterdam. Geweldig.’

Halfuurtje in bed

Basisschool De WegwijzerLonkt het muziekonderwijs? ‘Nee, ik ben geen muziekmaker; ik luister en verzamel alleen. Heel intens, dat wel.’ En dat is zo’n twee uur per dag. Het meest intensief aan het einde van de week, want dan lanceert Spotify nieuwe liedjes. Op donderdag zit Hesseling ’s nachts klaar om nieuwe liedjes in de wachtlijst te zetten. ‘Luisteren doe ik niet meteen, want de volgende dag moet ik naar school. Maar als ik vrijdagochtend wakker word, luister ik in bed wel eerst een halfuurtje naar nieuwe songs.’
Muziek verzamelen doet Hesseling – moeder werkzaam in een optiek, vader in de revalidatietechniek – eigenlijk al sinds zijn vijfde. ‘Op oude filmpjes zie je mij druk in de weer met cassetterecorder en microfoon: dj’tje spelen.’ Later brandde hij cd’s en downloadde muziek. Als tiener luisterde hij naar Eminem en Dr. Dre. Hij heeft altijd ‘iets’ met muziek willen doen, maar wist niet dat zijn kwaliteiten daar lagen. ‘En ik vond en vind onderwijs ook geweldig.’

Vlog op vacaturesite

Naast leerkracht is Hesseling ib’er en ICT’er op school. Bij haperende tablets weten collega’s Hesseling te vinden. Zijn ib-taken, hoe leuk ook, laat hij na dit jaar varen. Het valt niet meer te combineren met de muziek. Hij werkt immers ook nog samen met Klassekrachten, een vacaturesite voor leerkrachten. Elke maand maakt Hesseling een vlog en een playlist van docenten voor docenten. Het slaat ‘best wel’ aan: ‘Ik heb nu bijna achthonderd volgers. Het is een playlist die je aanzet om met energie aan je handelingsplannen te werken, werk na te kijken en toetsen te analyseren.’ De smaak van de gemiddelde leraar? ‘Die is gelukkig heel gevarieerd,’ lacht Hesseling. ‘Van sixties tot rock en rap.’ En Hesseling zelf? ‘Ik houd van tempo, zoals de nummers van Pharrell Williams, en ja, ook van Ronnie Flex.’

Als de leerlingen die middag naar huis zijn, vult muziek het verlaten klaslokaal. Terwijl Hesseling ontspannen het werk van groep 7 nakijkt, klinkt Eminem op de achtergrond. En vanavond, als de dochters in bed liggen, wordt er weer twee uur ‘gespotifyd’. Op naar de volgende hit(voorspelling).

Dit artikel verscheen in de rubriek 'De Biotoop' in Didactief, september 2017.