Interview

In de biotoop van Hidde Nuijten

Tekst Paulien de Jong
Gepubliceerd op 10-12-2019 Gewijzigd op 18-12-2019
Een leerling vroeg hem om de begrippenlijst bij het thema arm en rijk. Hidde Nuijten, docent aardrijkskunde op het Amsterdamse Lumion, kwam met iets ludiekers: een rap waarin hij die begrippenlijst verklaarde.

Vlogger en rapdidacticus

Zijn klas en zijn Instagram-account ontploften bijna, van enthousiasme. Op het filmpje uit 2018 waarin Nuijten (27) de begrippen rapt – ‘Welzijn is tevreden met je leven/ Welvaart is wat je hebt, daar moet je niet naar streven’ – is te zien hoe de klas juicht en hun leraar in de armen vliegt. Hij plaatste de video op zijn Instagram-account en die ging viral.
Sindsdien vlogt en rapt Nuijten wekelijks over aardrijkskundige zaken en zijn leven als docent. En dat slaat aan, ook buiten de muren van de school, zo blijkt uit de vele reacties op Instagram van leerlingen, leraren én rappers: ‘Als je beter les kunt geven dan rappen, verdien je een loonsverhoging.’ Er zijn inmiddels achttienduizend volgers, interviews in de media, optredens voor duizenden mensen op het Amsterdamse onderwijsgala en tijdens de onderwijsstaking op de Dam. Moet het Lumion al op zoek naar een nieuwe AK-docent? ‘Haha, nee hoor, ik blijf gewoon meester.’ Maar dan wel eentje die van zijn vette hobby zijn werk wist te maken – iets wat hij iedereen kan aanraden.


Freestylen

Wat Nuijten doet, wordt gewaardeerd door zijn leerlingen in 3 en 4 mavo die niet zo warm worden van boeken en SchoolTV-achtige programma’s. Nuijten zoekt altijd naar manieren om leerlingen te prikkelen. ‘In plaats van een opstel laat ik ze een vlogje of presentatie maken. Op die manier leren ze out of the box te denken en zijn ze actief aan het leren. Die tekst uit de begrippenrap zag ik bijvoorbeeld letterlijk terug op de toets. Een mooie bevestiging.’

Het rappen begon al op de middelbare school. In pauzes en tussenuren improviseerden Nuijten en zijn vrienden: ‘Effe freestylen, zeiden we dan.’ Rappen deed hij net als voetballen graag, een mooie manier om anderen iets te vertellen. Presentator worden van 3 op reis leek hem ook wel wat. Ook maatschappelijk werk overwoog hij, omdat de jeugdkampen die hij als tiener begeleidde zo tof waren. Maar eenmaal met zijn vwo-diploma op zak koos hij toch voor sociale geografie en planologie, omdat zijn eigen docent aardrijkskunde er altijd zo inspirerend over vertelde. Toen hij tussen zijn bachelor en master drie maanden in Suriname werkte als begeleider in kinderopvangorganisaties, was het plaatje rond. Al zijn overwegingen kwamen samen in één beroep. En zo belandde hij na zijn master op de universitaire lerarenopleiding. Inmiddels staat hij vier jaar voor de klas, waarvan drie jaar op Lumion in Amsterdam Nieuw-West, een hypermoderne school die volgens de website de meest persoonlijke mavo, havo en vwo van de stad is.

Gewoon lesgeven

Zo’n rappende en vloggende meester, dat maakt nieuwsgierig: rapt hij de les aan elkaar, draait er continu een camera mee? ‘Die vraag krijg ik vaker, zelfs van leerlingen van Lumion. Kids die ik geen les geef, roepen door de gang: “Meester Hidde, doe even een rapje!” Of ze vragen: “Kun je ook normaal lesgeven?” “Ja, de meester geeft voornamelijk gewoon les,” zeg ik dan.’ De vlogs maakt hij buiten schooltijd. Bijvoorbeeld als hij door de stad loopt en in enkele minuten zijn volgers een klimaatles geeft. Dat gaat ongeveer zo: ‘Werd jij deze week ook weggeblazen (behalve door mijn tunes)? Why waait de wind zo hard?’ In de film volgt een uitleg en op zijn post tig reacties, zoals een leerling die zegt: ‘Oké, ik heb meer geleerd in deze video dan in deze hele schooldag van vandaag. Good job!’ Iemand anders tikt: ‘De enige AK-leraar die te begrijpen is.’

Op dinsdagochtend zijn we getuige van zo’n normale, begrijpelijke les. Nuijten staat al bij de deur om iedereen met een hand, high five of boks te begroeten. ‘Ik stel dan altijd een vraagje: hoe was je weekend, je vakantie, heb je gewonnen? Als ik het vergeet, dan helpen leerlingen mij herinneren: meester, we moeten nog even een handje geven.’

Nuijten zet het digibord aan. Op het scherm de titel: De wijken van meester Nuijten. ‘Allemaal oortjes en telefoons uit.’ Hij knipt met zijn vinger. ‘De iPad mag plat alsjeblieft. Ik heb het duidelijk gezegd toch?’ Als onderdeel van de nieuwe module arm en rijk heeft hij een praktische opdracht voorbereid. ‘Shady, even iets actiever?’ vraagt hij aan de jongen die even afdwaalt. ‘Top, ik wil dat jullie iets vertellen over je eigen wijk en die vergelijken met drie andere wijken in Amsterdam. Maak er een powerpointpresentatie van.’ Een persoonlijk voorbeeld volgt. ‘Ik ben geboren in de wijk Mariahoeve in Den Haag en ik woonde van mijn vijfde tot achtste jaar op Sint Maarten. Terug in Den Haag voetbalde ik bij een club in de kakkerbuurt Benoordenhout en speelde in de Schilderswijk en Transvaalbuurt.’




Oudere broer

Nuijten loopt rond, beantwoordt vragen, staat stil, gaat zitten en neemt zijn tijd. Een hand op een schouder, een grapje. Een lesvraag – ‘Waar woon je? Osdorp, Geuzenveld, De Baarsjes?’ – wordt afgewisseld met een gesprekje over de Turkse voetbalclub Galatasaray en af en toe een vertrouwde boks. Nuijten staat dichtbij. Hij straalt vertrouwen uit. Of zoals een leerling het laatst treffend zei: hij is een meester, maar ook een soort oudere broer. ‘Fantastisch als je dát voor een paar kinderen kunt zijn. Ik hoop dat er voor elke leerling één zo’n docent is. Want daarmee gaat er iemand van school met het gevoel: ik tel mee en ik wil iets bereiken.’

Als zijn leerlingen om twaalf uur uit zijn, is de leraar ‘vrij’. Tijd voor nakijkwerk of een nieuwe les voorbereiden? Ook, maar eerst nog wat schaven aan de tunes van zijn nieuwste rap De klas van, geïnspireerd op Het land van, de hit van Lange Frans en Baas B. Nuijtens rap is een ode aan het beroep dat soms pittig is, maar waarin het plezier overheerst. ‘Je bouwt als leraar mee aan de toekomstige generatie. Er is niets mooiers, toch?’


Dit artikel verscheen in Didactief, december 2019.

Click here to revoke the Cookie consent