De onderzoeksgroep van Eveline Crone volgt binnen het onderzoeksprogramma Brainlinks gedurende enige jaren ruim 120 jongeren (10 tot 20 jaar) om te kijken hoe ze omgaan met anderen en hoe hun sociale gedrag zich ontwikkelt. De lockdown van afgelopen voorjaar gaf een nieuwe dimensie aan dit onderzoek: hoe sociaal kun je in afzondering immers zijn?
Bijna de helft van de jongeren (53) werkte mee aan een extra lockdownonderzoek: tussen 30 maart en 17 april vulden ze dagelijks digitale vragenlijsten in over hun stemmingen en sociale gedrag. Bovendien speelden ze op deze dagen ’s ochtends en ’s avonds Dictator Games. Dit spel, waarbij iemand tien muntstukken mag uitdelen (of zelf houden), gebruiken onderzoekers om in beeld te krijgen hoe ver sociaal gedrag zich uitstrekt: alleen voor vrienden en familie of ook breder? In een speciale coronaversie van het spel konden jongeren de munten zelf houden of delen met een van de volgende mensen: een onbekende leeftijdgenoot, een vriend, iemand met een zwak immuunsysteem, een coronapatiënt en een ziekenhuisarts.
Een opvallende bevinding uit de vragenlijsten was dat jongeren minder stress en een beter humeur ervoeren dan voor de lockdown. Uit ander onderzoek is bekend dat deze periode bij volwassenen juist tot meer stress en angst leidde.
Verder toonden jongeren in de weken minder empathie en waren ze emotioneel meer met zichzelf dan (met het helpen van) anderen bezig. Maar uit de spelresultaten bleek dat ze wel degelijk oog hadden voor de nood van anderen. Vrienden kregen weliswaar vaker munten dan onbekende leeftijdgenoten, maar jongeren deelden vooral met de mensen die (mogelijk) te lijden hadden onder de coronacrisis.
Suzanne van de Groep e.a., A Daily Diary Study on Adolescents’ Mood, Empathy, and Prosocial Behavior During the COVID-19 Pandemic. In: PLOS, 2020.
Dit artikel verscheen in Didactief, december 2020.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven