Onderzoek

IKC’s onder de loep

Tekst Nardie Fanchamps en Jerôme van Dongen
Gepubliceerd op 01-07-2021 Gewijzigd op 01-07-2021
Interviews met leidinggevenden in verschillende IKC’s levert een wensenlijstje op voor professionele ontwikkeling van hun werknemers.

In een integraal kindcentrum (IKC) werken verschillende pedagogische beroepskrachten zo efficiënt mogelijk samen aan de meest optimale ontwikkeling van kinderen. Niet vanuit afgebakende disciplines, maar juist vanuit eigen competenties en expertises. Bij deze samenwerking zijn vaak ook ouders, de buurt, de leerkrachtopleiding, het plaatselijke verenigingsleven en andere partners intensief betrokken.

Hoe zorg je er nu voor dat alle neuzen dezelfde kant op staan in die samenwerking? Welke factoren belemmeren en bevorderen het realiseren, optimaliseren en verduurzamen van die samenwerking? Om dat te achterhalen hebben onderzoekers semi-gestructureerde (duo)interviews met elf directeuren en locatiemanagers van acht verschillende kindcentra uitgevoerd. De interviews zijn letterlijk getranscribeerd en uitgewerkt en hun inhoud is geanalyseerd.

Er blijken uiteenlopende opvattingen over interprofessionele samenwerking te bestaan (Verheijen-Tiemstra, 2020), en ook de manier waarop samengewerkt wordt, wordt verschillend ingevuld. Hoe leiderschap wordt aangevlogen, lijkt een cruciale factor. En ook gemeenschappelijke waarden en een gezamenlijk gedragen visie en gelijkwaardigheid lijken wezenlijk. Essentieel  is het om elkaar en elkaars cultuur goed te leren kennen. Daarnaast blijkt het aan te bevelen om te onderzoeken hoe je elkaar kunt aanvullen en een samenwerkingsniveau met educatieve partners kunt bewerkstelligen. Ook aan de wijkfunctie van een IKC kan meer aandacht besteed worden.

Om de samenwerking te optimaliseren is dus aandacht voor de harde en de zachte factoren wenselijk, en zijn meer ‘kindgerichte’ interventies nodig. Middels landelijk onderzoek kunnen mogelijk regionale verschillen in beeld gebracht worden waar men van elkaar kan leren. Het zou ook goed zijn om te experimenteren met innovatieve organisatievormen, creatief gebruik van fysieke ruimte en de implicaties van IKC’s voor het opleiden van interprofessioneel georiënteerde beroepskrachten.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Nardie Fanchamps van de Open Universiteit en de Nieuwste Pabo (dNP) & Jerôme van Dongen van MIK en PIW groep.

 

 

Verheijen-Tiemstra, M.R.E.,  Ros A.A., en Vermeulen. M.J.M. (2020). Werelden van verschil: aard en intensiteit van interprofessionele samenwerking tussen basisonderwijs en kinderopvang. Pedagogische studiën. (97) 59-75

 

Meer Didactief-artikelen lezen? Trakteer jezelf op een online abonnement voor slechts €24,50: maar liefst tien edities per jaar en toegang tot ons archief vanaf 2003.https://didactiefonline.nl/aanbieding 

Click here to revoke the Cookie consent