Nieuws

Hoogleraren: eindexamen Nederlands belabberd

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 04-06-2013 Gewijzigd op 26-10-2016
Het eindexamen Nederlands is ondermaats en draagt niet bij aan de taalvaardigheid van leerlingen. Dat vindt een groep hoogleraren Nederlands en Taalwetenschap van alle universiteiten in het land. In een brief aan de Tweede Kamer roepen de professoren op tot een ingrijpende herziening van het examen.

'De inhoud van het schoolvak Nederlands zou, net als bij andere schoolvakken, altijd een combinatie van kennis en vaardigheden moeten zijn, die op een verantwoorde manier getoetst wordt. Op dit moment worden er in het eindexamen geen taalwetenschappelijke kennis of taalvaardigheden getoetst, en wat er wel getoetst wordt, is onverantwoord.'

Een van de grootste kritiekpunten is dat het examen te veel meerkeuzevragen bevat. Daarop zijn vaak verschillende antwoorden mogelijk, stellen de hoogleraren. Bovendien maken ze zich zorgen over het feit dat spel- en schrijffouten die leerlingen maken niet in de beoordeling worden meegerekend.

De hoogleraren startten een online petitie om hun woorden kracht bij te zetten. Het ministerie heeft nog niet op de kritiek gereageerd.

Lees hier een analyse die hoogleraar Taalwetenschap Marc van Oostendorp (Universiteit Leiden) maakte van het vwo-examen Nederlands.

Click here to revoke the Cookie consent