Nieuws

Hoe word je een The leader in Me-school?

Tekst Jaan van Aken
Gepubliceerd op 06-09-2016 Gewijzigd op 24-07-2017
Beeld Shutterstock en CPS
Voordat je jouw leerlingen in het basis- of voortgezet onderwijs de 7 eigenschappen van effectief leiderschap kunt aanleren, moet je ze eerst zelf onder de knie krijgen.

Anders leren kijken naar kinderen, dat is het belangrijkste doel als je The Leader in Me-school wilt worden. Zijn havo-4 leerlingen weinig gemotiveerd en moeilijk tot leren te bewegen? 'Niet als je met een andere bril naar je omgeving kijkt', zegt CPS-adviseur Miriam van Etteger. 'Een bril waarmee je ziet dat alle leerlingen potentie hebben en bijvoorbeeld allemaal havo-5 willen halen.' Dat leer je gedurende het schoolontwikkelingstraject The Leader in Me. 'Het gaat om de verwachting die je van leerlingen hebt', vult collega Cor Verbeek aan. 'Toen ik leraar Nederlands was, zei ik vaak: "Jongens, we gaan vandaag moeilijke woorden leren en ik heb er vertrouwen in dat jullie dat kunnen." Die toevoeging alleen al is heel krachtig.'

Echt gemotiveerd

The Leader in Me wordt toegepast in 128 landen. De scholen ervaren allemaal dezelfde successen: 'Schoolprestaties stijgen, de sfeer verbetert, ordeproblemen en pesten nemen af, leraren zijn meer betrokken en ouders tevredener. Elke school in het basis- en voortgezet onderwijs kan een The Leader in Me-school worden. In het basisonderwijs schoolbreed, in het voortgezet onderwijs kun je in de mentorlessen van de brugklas starten met de 7 gewoonten. Achterstandsscholen zijn bij uitstek geschikt, zag Van Etteger tijdens haar werkbezoek in Engeland (zie reportage pagina 13-15). 'Er werd daar zoveel gepest dat de directeur het schoolplein haast niet meer op durfde. Onvoorstelbaar als je ziet hoe ontspannen de sfeer nu is op deze school.' Impliceert dit dat The Leader in Meeen 'hoera-concept' is dat verdriet en ruzies de kop indrukt? 'Dat is het natuurlijk niet', nuanceert Van Etteger. Maar het geeft wel praktische handvatten hoe je met pesten en verdriet kunt omgaan.' Verbeek: 'Het gaat er niet om elk kind bankdirecteur te maken, het gaat er om dat je hen gewoonten en levensvaardigheden aanleert om zichzelf te ontwikkelen tot succesvolle en gelukkige mensen.'

Vind je dit gedachtegoed inspirerend, dan kun je een The Leader in Me-school worden. Voorwaarde is wel dat je als leraar en docententeam écht gemotiveerd bent. 'Want', benadrukt Van Etteger, 'Het is geen trucje uit een boekje, maar een manier van hoe je in het onderwijs en in het leven staat.' Dat kun je leren. Met training, coaching, begeleiding en advies, bouwt het team het eerste jaar aan een nieuwe schoolcultuur. Het tweede jaar is bedoeld om de resultaten te maximaliseren. Tijdens een inspirerende visiebijeenkomst gaan CPS-consultants met het team in gesprek. 'Waar staan jullie voor en hoe verbind je dat met The Leader in Me? Wat is jullie visie op het leren van kinderen? Waarom ben je eigenlijk leraar geworden?'

Leernetwerk

De visiebijeenkomst is onderdeel van een driedaagse training over de 7 gewoonten van effectief leiderschap. Heel praktisch en uit het (school)leven gegrepen. Van Etteger: 'We gaan vanuit concrete dagelijkse situaties in gesprek: Wat betekent het om in de les proactief te zijn en te beginnen met het einddoel voor ogen? 'Leraren', voorspelt Van Etteger, 'zullen zeggen dat ze het doel van de les vertellen en de structuur vasthouden. Maar in de praktijk is dat vaak verwaterd. The Leader in Me helpt de leerlingen en de leraar om dat meer te doen, want de kracht ervan is planmatig werken.'

Ook komen leraren in een online leernetwerk van ruim 1.500 scholen over de hele wereld die met The Leader in Me werken. 'Ze maken zelf materiaal - tools - en er is ook al heel veel beschikbaar, zowel in het Nederlands als Engels.' Verbeek: 'Leraren maken werk- en opdrachtbladen volgens de ordening van de 7 gewoonten en verwijzen naar die gewoonten. Zo maken ze bijvoorbeeld veel gebruik van een lotusdiagram, een brainstormtool. Ook wordt een á twee keer per jaar een leiderschapsdag door leraren georganiseerd. Een dag waarbij kinderen hun ouders laten zien wat ze leren op school en de 7 gewoonten levensecht in de praktijk brengen.'

Een school die voldoet aan alle criteria van The Leader in Me en FranklinCovey, ontvangt de Lighthouse-status. Een kwaliteitskeurmerk waarbij de school aantoont aan negen geformuleerde kwaliteitscriteria te voldoen. Een intern lighthouseteam, een implementatieteam van leraren, checkt of de school aan de normen blijft voldoen en zorgt ervoor dat het team zich doorontwikkelt. Ze bezoeken de teacherslounge op de website, leiderschapsdagen in andere landen en worden door CPS gecertificeerd om trainingen, visiemiddagen en intervisie voor collega's binnen de school te organiseren.

Hoe word je een The Leader in Me-school? 4 tips:
1.
 Leer anders kijken. Zie potentie en heb (hoge) verwachtingen.
2. Neem de tijd. Vertel aan de kinderen wat je doet en let erop dat je hen niet vertelt wat ze moeten doen.
3. Zet kleine stappen. Kinderen moeten het kunnen snappen, zij gaan het doen, zij willen leren.
4. Het is geen trucje dat je even doet. Als je dat denkt, gaat het fout. Geloof erin dat iedereen kwaliteiten heeft en neem als missie dat je talent wilt ontwikkelen.

 
Dit artikel is onderdeel van de Didactief-special The Leader in Me (oktober 2013), die tot stand is gekomen in opdracht en met financiële bijdrage van CPS.

Verder lezen

1 The Leader in Me

Click here to revoke the Cookie consent