Nieuws

Hoe gebruiken leraren onderwijsonderzoek?

Tekst Masja Lebouille
Gepubliceerd op 10-06-2021 Gewijzigd op 15-06-2021
Beeld Wilbert van Woensel
Bijna de helft van de leraren en schoolleiders uit verschillende onderwijssectoren leest ten minste wekelijks onderwijsonderzoek. Grofweg een kwart doet dit maandelijks.

Dat blijkt uit een korte vragenlijst onder 602 leraren, schoolleiders en teamleiders/bouwcoördinatoren, verspreid via TeacherTapp. Het overgrote deel van hen werkt in het po en vo. In alle sectoren zijn ook professionals die onderzoek slechts enkele keren per jaar lezen: 23% in het po, 26% in het vo en so en 39% in het mbo. In het po en vo zijn er enkelen (4% in beide sectoren) die zeggen studies altijd links te laten liggen.

 

Leraren en schoolleiders gebruiken onderwijsonderzoek vooral bij het voorbereiden van lessen en in leerteams en professionele leergemeenschappen. Ook tijdens vergaderingen en studiedagen wordt onderzoek regelmatig gebruikt. Het komt minder vaak van pas bij het geven van feedback aan collega’s en in contact met leerlingen. 

Op een onderwijscongres willen onderwijsprofessionals uit het po vooral meer weten over taalonderwijs (40%), rekenonderwijs (36%) en differentiatie (38%). In dat laatste onderwerp zijn ook hun collega’s uit het vo (47%) en mbo (58%) met name geïnteresseerd. Ook gelijke kansen (50%) en collegiaal leren (62%) staan in het mbo bovenaan het prioriteitenlijstje. In het speciaal onderwijs staat collegiaal leren (42%) op nummer één.

 

Wil je altijd op de hoogte blijven van actueel onderwijsonderzoek? Trakteer jezelf op een online abonnement op Didactief voor slechts €24,50: maar liefst tien edities per jaar en toegang tot ons archief vanaf 2003.https://didactiefonline.nl/aanbieding 

Click here to revoke the Cookie consent