De rol van de schoolleider is aan het veranderen. Waar de nadruk eerst lag op leiderschapscompetenties, is dat in de nieuwe beroepsstandaard verschoven naar leiderschapspraktijken: activiteiten die je uitvoert om leiding te geven aan schoolontwikkeling en onderwijskwaliteit. Hoe kun je die rol het beste vormgeven en benut je je persoonlijke kwaliteiten optimaal?
In deze gratis uitgave van de Leiderschapsagenda bundelden Nederlandse onderzoekers hun kennis over effectief schoolleiderschap. Schoolleiders uit het po, vo en mbo gaven input. Thema’s als visiegestuurd werken, de ontwikkeling van leraren, onderzoeksmatig werken, inrichting van de schoolorganisatie en gespreid leiderschap komen voorbij. Ieder hoofdstuk bestaat uit drie delen: kennis van uit onderzoek over het thema, praktische handvatten en concrete voorbeelden.
De uitgave is een vervolg van het project ‘Toekomstagenda Schoolleiders’, een project waarin schoolleiders uit het po in de periode januari 2020- maart 2021 op zoek gingen naar een antwoord op de vraag: ‘Wat heb jij als schoolleider nodig om jouw werk interessant, behapbaar, consistent, uitdagend, dragelijk en meer te maken en te houden?’
Download de publicatie hier of lees meer informatie over deze uitgave en het project op https://deleiderschapsagenda.nl/ontwikkeling/
De uitgave is gemaakt door Leiderschapsagenda onder redactie van Loes van Wessum, Anje Ros en Piety Runhaar. Partners van het project zijn CNV Schoolleiders, Ministerie van OCW, AoB, Po-Raad, Schoolleidersregister PO en Algemene Vereniging Schoolleiders.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven