Van vulkanen naar grafieken. Schrijven over een kunstwerk. Hoe mooi is het om een contextrijke les te geven? En om vanuit wereldoriëntatie of kunstzinnige oriëntatie ook te werken aan taal of rekenen?
Samenhang in je onderwijs aanbrengen kan prima samengaan met het werken met methodes. Het gaat om kansen zien en deze benutten. Dus bewust de keuze maken aan welke taal- of rekendoelen leerlingen werken via de methode en aan welke taal- en rekendoelen binnen de lessen van wereldoriëntatie en kunstzinnige oriëntatie.
Het stappenplan ‘Kansen voor samenhang’ helpt je om doelen uit verschillende leergebieden te combineren. Kijk op: www.slo.nl/thema/meer/samenhang-primair-onderwijs/slag.
Hier vind je ook een aantal concrete voorbeeldlessen.
“Op een topografische kaart van Europa, waarop het verloop van de Duitse inval in de Tweede Wereldoorlog staat, vraag ik leerlingen de schaal te bekijken. Ik merk dat ze deze invulling van de rekenles veel leuker vinden. Ze hebben helemaal niet in de gaten dat ze met rekenen bezig zijn.”
Lissa Brugmans, leerkracht groep 8 basisschool De Bolster in Sint-Michielsgestel
De kinderen van groep 7 van de Rover Hoepsikaschool vinden de rekenlessen uit de rekenmethode maar saai. En de meester en de juf eigenlijk ook. Hoe lossen ze dat op? Elke leerling mag één rekenvraag stellen en daar worden rekenlessen van gemaakt. De kinderen komen met vragen als: hoe win je alle spelletjes? Zijn ijsjes overal en altijd even koud? En hoe word je rijk?
Met het boek ‘Rekenen voor je leven’ maken Edward van de Vendel en Ionica Smeets op een laagdrempelige manier rekenen toegankelijk. De rekenvragen en -verhalen zijn, met een beetje voorbereiding, prima te gebruiken in de bovenbouw van de basisschool. Zo rekenen de kinderen uit jouw groep ‘buiten het boekje’. En wie weet hebben zij zelf ook mooie, rijke rekenvragen die een inspiratie kunnen zijn voor een volgende rekenles!
Hoe kun je een impuls geven aan je leesonderwijs? Hoe kun je in het schrijfonderwijs gebruik maken van de leesvaardigheid van leerlingen, en andersom? Wat zijn goede aanvullingen op de lessen rekenen-wiskunde? Op www.slo.nl/basisvaardigheden vind je praktische handreikingen en adviezen om de basisvaardigheden te versterken. Voor rekenen-wiskunde, taal-Nederlands, digitale geletterdheid en burgerschap.
Weten hoe de actualisatie van de kerndoelen in zijn werk gaat? Bezoek dan actualisatiekerndoelen.nl/ en lees voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid alles wat je moet weten en de laatste ontwikkelingen.
Actuele kerndoelen zijn de basis voor het onderwijsaanbod in primair en onderbouw voortgezet onderwijs. Een curriculum met actuele inhouden maakt helder wat we verwachten van leerlingen, zodat zij goed zijn voorbereid op het vervolgonderwijs en hun plek in de maatschappij. SLO ontwikkelt, in opdracht van OCW, samen met leraren concrete conceptkerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Daarbij wordt een advies gegeven over het referentiekader taal en rekenen.
Dit artikel verscheen in de SLO-special van Didactief, december 2022.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven