Onderzoek

Evalueren op de ORD

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 31-05-2013 Gewijzigd op 23-10-2016
Evalueren om te leren kan het verschil maken, onder bepaalde voorwaarden. Dus tijdens de les (en niet alleen tijdens de toets) regelmatig checken of een leerling het begrepen heeft en hem of haar vervolgens ondersteunen bij het leren door middel van feed up of feed forward.

Wees er alert op dat feedback niet altijd aankomt bij leerlingen, aldus Mien Segers, een van de keynote sprekers tijdens de Onderwijs Research Dagen die nu in Brussel worden afgesloten (de ORD is de jaarlijkse conferentie van onderwijsonderzoekers uit Nederland en Vlaanderen; er waren 600 deelnemers bij deze editie 2013). Iedere leraar kent natuurlijk. 'Hebben jullie het begrepen?' Hmmmende hoofden en even later, als je denkt dat ze - dus - zelfstandig verder kunnen, gaan er allemaal vingers de lucht in....
Segers leunde in haar presentatie sterk op onder andere het onderzoek van de Assessment Reform Group uit Engeland van (onder andere) Dylan Wiliam. Lezers van Didactief kennen hem: René Kneyber woonde in december 2012 een workshop van Wiliam bij over formative assessment en schreef er over. Lees Cijfers geven helpt niet.

Gepubliceerd op 31 mei 2013

Click here to revoke the Cookie consent