Nieuws

Een theepot voor creativiteit

Tekst Peter Zunneberg
Gepubliceerd op 28-02-2015 Gewijzigd op 12-06-2018
Leerkracht Martin Dogger maakt volop gebruik van lesprogramma Het Ideeëntoestel. ‘Die theepot staat symbool voor onze hersenen.’  

‘Meester, ik kom een “e” tekort. Mag ik die ook zelf maken?’ Martin Dogger, leerkracht op obs De Schatkamer in Zwolle, geeft zijn leerlingen van groep 4 een opdracht om gedichten te klutsen. Elk woord wordt uitgeknipt om zo al schuivend een nieuw gedicht te maken. Een leerling houdt het woord ‘nodig’ vast, maar in zijn gedicht past alleen ‘nodige’. ‘Dat vind ik mooi,’ zegt Dogger. ‘Die leerling is niet alleen met de opdracht bezig, maar ook met grammatica.’
Twee jaar geleden maakte Dogger kennis met Het Ideeëntoestel, een lesprogramma dat inmiddels is uitgewerkt tot een doorlopende leerlijn voor creatief denken. ‘Het lesprogramma begint met een verhaal over Het Ideeëntoestel, een theepot die bewoond wordt door “doordenkertjes”. Die theepot staat symbool voor onze hersens. De doordenkertjes willen van alles weten hoe het zit. Ze halen dingen uit elkaar en kijken hoe het werkt, maar ook wat voor andere dingen ze ermee kunnen doen.’

Dogger was betrokken bij de pilot van Het Ideeëntoestel. Inmiddels is het lesprogramma’s over zijn kinderziektes heen en klaar voor gebruikers.

Juist de aanpak van uit elkaar halen werkt goed, vindt Dogger. ‘Je kunt leerlingen aan de gang zetten met een blank canvas, maar dan gaan ze zich afvragen wat ze ermee moeten. Als je zorgt voor context komen ze veel verder. Ze leren associëren en in analogieën te denken.’

Lesgeven in creatief denken is volgens Dogger minder belastend dan het lijkt. ‘We moeten al zo veel, is een veel gehoorde klacht in het onderwijs,’ zegt Dogger. ‘Maar met deze aanpak kun je soms zonder dat je het direct in de gaten hebt, leerdoelen of referentieniveaus wegstrepen, omdat je ze via een omweg hebt behaald.’

Meer informatie: www.ideeentoestel.nl.

Dit artikel is verschenen in de rubriek Praktijknieuws in Didactief, jan/feb 2015

Click here to revoke the Cookie consent