Sinds 2012 is NRO de spelverdeler voor programmering en financiering van onderwijsonderzoek. Tot voor kort kende NRO daartoe drie programmaraden: voor fundamenteel, beleidsgericht en praktijkgericht onderzoek. Een van de aanbevelingen uit het evaluatierapport (2018) was om de gehanteerde driedeling in programmaraden los te laten. Beter zou het zijn, aldus de evaluatiecommissie, om te werken met meerjarige thematische programmering waarin langlopende onderzoeken gecombineerd worden met kortlopende onderzoeken. ‘Hierdoor kan per thema gekeken worden wat er nodig is en wordt voorkomen dat vooraf schotten worden gezet. Er kunnen combinaties worden gemaakt waardoor er meer synergie ontstaat tussen de soorten onderzoek.’
Het NRO heeft deze aanbeveling inmiddels uitgevoerd. Per 1 september 2020 is er één Programmaraad voor Onderwijsonderzoek, kortweg Prowo. De leden zijn afkomstig uit de diverse terreinen van onderzoeken en gaan zich bezighouden met de ontwikkeling van een landelijke kennisagenda en een meerjarige NRO-programmering voor onderwijsonderzoek.
Een andere taak van het NRO is het verbinden van theorie en praktijk. Om de toepassing van onderwijsonderzoek nog beter aan te jagen heeft het NRO een Kennisbenuttingsraad ingericht.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven