Interview

Drie vragen aan Emilie Kranendonk

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 02-01-2017 Gewijzigd op 02-01-2017
Emilie Kranendonk is projectleider dyscalculie van het CvTE. Hoe verliep de eerste mondelinge afname van de rekentoets dit jaar?

Leerlingen met faalangst mochten de rekentoets dit jaar voor het eerst mondeling doen. Hoeveel leerlingen hebben gebruik gemaakt van die mogelijkheid?

Drie leerlingen op mbo-4 deden dit en slaagden. In het vo namen acht leerlingen deel. Vijf op het vmbo, waarvan er drie een voldoende scoorden, en drie op de havo waarvan er twee een voldoende scoorden. Er deden geen vwo-leerlingen mee aan het mondeling examen.

Om wat voor soort leerlingen ging het en hoe verliep de afname?

Het gaat om leerlingen die vanwege (jarenlange) negatieve ervaringen ten opzichte van rekenen, rekenonderwijs, remedial teaching et cetera dichtklappen en daardoor niet meer kunnen presteren. Bij het mondeling is alleen de wijze van afname aangepast. Er wordt gebruik gemaakt van opgaven die ook in de 2ER of 3ER toetsen (kunnen) voorkomen. Het mondeling wordt afgenomen door twee examinatoren die ervaring hebben als rekendocent of bijvoorbeeld zorgcoördinator. Tijdens het maken van een opgave vragen zij de leerling te vertellen en op te schrijven wat hij doet. Niet alleen het eindantwoord, maar ook de tussenstappen en de wijze hoe het antwoord tot stand komt. De examinator geeft tijdens een afname geen aanwijzingen over hoe de leerling het doet, maar zal de leerling aanmoedigen. Op basis van de werkwijze van de leerling worden er punten toegekend, die worden gezet in een cijfer. De afname duurt dertig minuten voor 2ER en 45 minuten voor 3ER, maar in praktijk kan hier van zijn afgeweken.

En leerlingen met ernstige dyscalculie, hoe hebben die het gedaan?

Leerlingen met ernstige rekenproblemen, zoals dyscalculie, konden een speciale rekentoets krijgen: 2ER of 3ER. Op de 2ER toets scoorde afgelopen schooljaar 86% van de leerlingen een vijf of hoger, op de 3ER toets scoorden 85% een vijf of hoger. Op het vwo, waar slagen voor de rekentoets een diplomaeis is, scoorde alle deelnemende leerlingen (47) een 5 of hoger. Op het mbo scoorde 48% van de leerlingen een vijf of hoger op de 2ER en 53% op de 3ER.

Verder lezen

1 Referentieniveaus in po, vo en mbo

Click here to revoke the Cookie consent