Deze artikelen zijn alleen voor abonnees. Nog geen inlogcode? Registreer je hier.
Mei/juni 2024:
Patrick Asmawidjaja helpt studenten van de opleiding Leefbare stad en klimaat hun soft skills te ontwikkelen met een levensechte opdracht. ‘Zodat we straks vakmensen het veld in sturen die een duurzame leefomgeving kunnen ontwerpen, aanleggen en onderhouden, maar ook kunnen samenwerken, luisteren en adviseren. In hun werk komen studenten straks anderen tegen: boeren en buren, gemeenten en bedrijven, mensen met een eigen agenda en met weerstand. Hoe mooi is het als ze daar binnen de opleiding al op een veilige manier tegenaan lopen en mee leren omgaan? Je kunt prachtige duurzame oplossingen hebben, maar als je niet weet hoe je ze overbrengt, heb je er niets aan.’
April 2024:
Geert Jan van Ouwendorp wil met interactieve technologie het onderwijs verrijken. ‘Niet uit de boeken, maar met levensechte beelden leren hoe je een drenkeling redt, gaaf toch? Het kan met de VR-game Life Quard, die binnen ROC Tilburg is ontwikkeld voor studenten van de opleiding Sport en Bewegen. Met een VR-bril op zien studenten in 3D hoe een instructeur een zwembad inspringt en op een drenkeling afzwemt. Af en toe stopt het filmpje en moet de student een vraag beantwoorden over wat de volgende stap of juiste handeling is.'
Maart 2024:
Ada ter Maten van Albeda wil mbo’ers optimaal laten leren én innoveren in leerwerkplaatsen. ‘Wat doe je als kok wanneer een basisingrediënt voor je dagmenu bedorven blijkt? Binnen het mbo leiden we studenten op om goede professionals te worden. Maar onderdelen van hun vak leren ze pas écht in de weerbarstige praktijk. En dan het liefst op plaatsen waar ze kunnen uitproberen en fouten mogen maken. Waar ze extra worden begeleid door zowel praktijkbegeleiders als leraren.
Januari/februari 2024:
Menno Wierdsma van Firda wil mbo’ers helpen om duurzaam te denken en te doen in de toekomst. ‘Duurzaamheid is een thema waar we niet meer omheen kunnen in onze opleidingen. Want de studenten van nu zijn de professionals die straks mede het verschil gaan maken in de duurzame transitie. Vrijwel alle vakgebieden waar we studenten in opleiden, veranderen continu, zeker bij de praktische vakken waar bijvoorbeeld gewerkt wordt met biobased materialen of duurzame technieken. Dat vraagt om leeromgevingen die meer ruimte bieden voor experimenteren.’
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven