Het standaard onderzoek van Desforges naar ouderbetrokkenheid bij leeropbrengsten dateert van tien jaar geleden. Bakker en Dennessen hebben onderzocht of er sindsdien nieuwe feiten zijn gevonden. Hun rapport wordt deze zomer verwacht. Bottomline is dat jonge kinderen die thuis veel worden voorgelezen, met wie veel wordt gepraat een voorsprong hebben als ze eenmaal naar school gaan. Hans Cohen de Lara heeft wat er bekend is over het belang van zo´n zogenoemd thuis-curriculum voor jonge kinderen op een rijtje gezet. Ook voor oudere kinderen is het belangrijk dat er contact is tussen ouders en school, dat ouders interesse tonen voor huiswerk en toetscijfers, zeggen Desforges cum suis. En het is weer een Amerikaanse - Deborah Epstein - die er over heeft nagedacht hoe leraren ouders meer bij school kunnen betrekken (voor onderzoek en tips). Het CPS onderzocht samen met de Marnix Academie in hoeverre leraren in opleiding uberhaupt op contact met ouders voorbereid worden. Nauwelijks, zo blijkt.
Onlangs toonde Tanja Traag in haar proefschrift aan dat actief bezig zijn met de schoolloopbaan van een kind ook op de lange termijn effect heeft, het helpt voortijdig schoolverlaten tegengaan. Regelmatig vragen hoe het was op school, hoe dat proefwerk gegaan is en of een kind al cijfers binnen heeft, zijn dingen die helpen.
Kinderen uit minder hoogopgeleide gezinnen staan overigens wel op achterstand. En kunnen dan ook ieder duwtje gebruiken, concludeert Judith Mesman, die de bijzondere leerstoel Onderwijs en ouderschap bekleedt in Leiden: Leraren mogen zich best mengen in de opvoeding.
Ouders zijn niet alleen nodig om kinderen hun huiswerk te laten maken. De relatie met school is diverser dan dat. Zo benadrukte de Onderwijsraad al in 2010, en het Expertisecentrum Ontwikkeling, Opvang en Onderwijs voor 0-12-jarigen.
En dat is eigenlijk ook de belangrijkste boodschap van Frederik Smit die al 25 jaar onderzoek doet naar ouderbetrokkenheid en school, hij heeft een waslijst van publicaties op zijn naam staan waarvan vele ook zeer praktische implicaties bevatten.
Ouders hebben nauwelijks het gevoel dat ze invloed hebben op de kwaliteit van een basisschool, blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit.
Met de tips die Smit geeft, zou dat op termijn zo maar kunnen veranderen. Voor de school die durft...
Een formulier kan leraren en ouders handvatten geven voor het oudergesprek. Dit is een voorbeeld van een formulier, ontwikkeld door Klasse, een Belgisch tijdschrift voor leraren.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven