Deze conclusie is in lijn met eerder analyses van de pre-COOL data. Ook daarin konden onderzoekers geen duidelijke relaties van deze structurele kenmerken met de kwaliteit van het aanbod aantonen.
Niet zo gek, denken onderzoekers, want als gevolg van de wettelijke regelgeving en de bijbehorende inspectie verschillen peutergroepen nauwelijks van elkaar op deze kenmerken. Hoewel, ook uit buitenlands onderzoek, met vaak andere wettelijke regels ten aanzien van de structurele kwaliteit, blijkt dat deze kenmerken minder belangrijk zijn voor kwaliteit en ontwikkelingsuitkomsten.
Wel verschil maakt de continue in-service professionalisering van de staf. Een conclusie die bevestigt wat al bleek uit eerder onderzoek binnen pre-COOL (Didactief, juni 2015). Concreet houdt het in dat medewerkers regelmatig de processen in de groepen observeren, hun observaties terugkoppelen en bespreken in teamverband, individueel begeleid worden en dat leidsters gezamenlijk activiteiten ontwikkelen, implementeren en evalueren en systematisch leren van elkaar.
De onderzoekers adviseren de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van modellen van in-service professionalisering te bevorderen.
Tekst Annemiek Veen en Monique Marreveld.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven