Interview

Dekker over onderwijsonderzoek

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 05-11-2015 Gewijzigd op 13-03-2017
Beeld Rob Niemantsverdriet
Afgelopen zomer sprak Didactief met staatssecretaris Sander Dekker. Een van de onderwerpen die ter tafel kwamen was onderwijs-onderzoek: 'Ik ben er wel van overtuigd dat het enorm zou helpen als de toegang tot wetenschappelijke publicaties vergroot wordt.'

Gaat onderwijsonderzoek over de juiste thema's?
'Ik vind het heel moeilijk om daar een oordeel over te geven. Als ik me daarin verdiep, is er vast een aantal terreinen waarvan ik zeg: "Oh, daar zou meer onderzoek naar moeten gebeuren". Maar ik vind het vooral heel erg goed als er ook gekeken naar wat werkt. En ik vind dat onderwijsonderzoek vooral veel meer benut mag worden in het onderwijs.'

Daar zijn we het over eens.
'Leren en nieuwsgierigheid is de kern van waar leerkrachten iedere dag mee bezig zijn. Dan is het eigenlijk gek dat het niet in het DNA van de sector zelf zit, om zelf nieuwsgierig te zijn naar wat onderzoek ons kan brengen. Ik ben er wel van overtuigd dat het enorm zou helpen als de toegang tot wetenschappelijke publicaties vergroot wordt. Daarom ben ik een voorstander van open access.'

Gaan docenten die artikelen lezen?
'Als jij een fascinerend artikel hebt gelezen, wil je toch een stap verder?Maar als ik nu ga zoeken op internet, stuit ik op een betaalmuur. Een school kan onmogelijk dat abonnement betalen. En eigenlijk is het ook gek dat het gebruik zo is afgeschermd, want het gaat meestal om onderzoek dat we met publiek geld hebben bekostigd. Als meer leerkrachten die wetenschappelijke publicaties lezen, dan zal je ook veel meer vragen krijgen vanuit het onderwijs. Laat het onderwijs de vragen maar medeformuleren waar wetenschappers zich over zouden moeten buigen.'

Eerder dit jaar deed Sander Dekker aan alle EU-lidstaten een oproep voor open access.

Click here to revoke the Cookie consent