Kareem Gazuani: ‘Ik vind het belangrijk dat mijn studenten het gevoel hebben dat ze mogen zijn wie ze zijn. Dat ze zelf kunnen ontdekken: wat vind ik, hoe sta ik in deze wereld, hoe denk ik over dit maatschappelijke vraagstuk of over dit stukje ellende in de wereld? En dat ze dat beredeneerd kunnen onderbouwen. In mijn lessen maak ik hier het hele jaar door tijd voor. Eerst verdiep ik me in de leefwereld van mijn studenten en vraag ik ze: waar kom jij je bed voor uit? Wat is jouw energielek? Hoe kan ik het beste met jou omgaan? Later in het jaar, als er een solide basis is ontstaan, is er ruimte voor grotere thema’s, zoals geloof, politieke opvattingen en seksuele voorkeur. Natuurlijk vragen studenten dan ook naar mijn mening, maar ik zeg altijd: die doet er niet toe, ik wil dat jullie zelf tot een opvatting kunnen komen. Want ik waak ervoor om mijn stempel te drukken op het gedachtegoed van jongeren die nog volop in ontwikkeling zijn.
‘Luister zonder oordeel’
In mijn lessen staat veiligheid voorop. Je wil niet dat wat leerlingen vertellen, uit de context wordt gehaald en in de gangen een eigen leven gaat leiden. Inmiddels heb ik daar voelsprieten voor ontwikkeld: wat bespreek ik wel en niet in deze context? Wat is het niveau van deze groep, hoe goed kennen ze elkaar al? Vooraf maak ik duidelijke afspraken over hoe we met elkaar omgaan. De basis hiervoor is altijd de wet. In Nederland mogen wij elkaar niet kwetsen, uitsluiten of discrimineren op basis van religie of politieke en seksuele voorkeur. Je mag natuurlijk wel je eigen mening hebben. Dus als je niks met protestanten hebt, mag je dat zeggen. Maar zodra je protestanten gaat uitschelden, ga je een grens over en grijp ik in. Later ga ik dan één op één met die leerling in gesprek: hoe kom je tot deze gedachte? Meestal zit er iets achter, zoals een vervelende ervaring. Of heeft een leerling nog niet overal bij stilgestaan. Zo had ik ooit een student die zich verdiept had in extreemrechtse ideologieën. Hij was trots op het onderzoek dat hij gedaan had, en daarmee heb ik hem gecomplimenteerd. Maar ik hield hem ook een spiegel voor en stelde kritische vragen: wat vind je eigenlijk zelf? Als je echt achter dit gedachtegoed staat, waarom ga je dan met jongens en meiden van kleur om? Uiteindelijk kwam hij zelf tot de conclusie dat hij niet zulke handige uitspraken had gedaan.’
Kareem Gazuani is mbo-docent maatschappelijk werk bij Curio. Hij werd genomineerd voor Leraar van het Jaar 2023.
Klik hier voor meer wijsheden.
Dit artikel verscheen in Didactief, december 2023.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven