Nieuws

D-to-go september 2025

Tekst Norbert van der Werff
Gepubliceerd op 02-09-2025 Gewijzigd op 02-09-2025
Cijferstress Het Jan Tinbergen College in Roosendaal wil stress of onrust bij leerlingen beperken. Leerlingen van deze school hoeven tijdens de les, ’s avonds en in het weekend niet steeds Magister te openen om te checken of ze hun proefwerk hebben gehaald. De vo-school maakt cijfers alleen bekend om 16.30 uur op maandag tot en met donderdag, behalve tijdens toetsweken. Dan worden de cijfers even onder de pet gehouden om te voorkomen dat een tegenvallend cijfer effect heeft op de prestatie bij andere toetsen. Bekijk de mededeling op de schoolwebsite

 

 

 

Inclusief onderwijs

Scholen in speciaal en regulier onderwijs zijn doorgaans tevreden over hun onderlinge samenwerking. Dat blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie naar diverse samenwerkingsvormen. Voor een geslaagde samenwerking blijken van belang een gezamenlijke visie, concrete afspraken tussen scholen en goede onderlinge communicatie. Ook breed draagvlak bij beide scholen is belangrijk, zeker omdat het reguliere onderwijs regelmatig wat terughoudend is vanwege het mogelijke effect van een zorgleerling op andere leerlingen. Randvoorwaarden zijn geschikte huisvesting, en voldoende kennis en vaardigheden van leraren. Lees meer

Studentenleven mbo’ers

Hoe kun je mbo’ers een studentenleven bieden dat aansluit bij hun behoeften en gelijkwaardig is aan studenten in het hoger onderwijs? Mbo-studenten worden vaak niet als volwaardige student gezien. Onderzoek van ECBO wijst uit dat een deel van de mbo’ers op hun beurt negatieve associaties en vooroordelen heeft over bepaalde studentenactiviteiten. ECBO doet zeven aanbevelingen, waaronder een breed activiteitenaanbod, omdat mbo-studenten sterk variëren in leeftijd, levensfase en leerweg. Ga naar het rapport.

Petitie Laks

Meer dan 240.000 klachten noteerde scholierenvakbond Laks in de afgelopen examenperiode. Dat is veel, maar toch minder dan vorig jaar. De organisatie wil dat de centraal schriftelijke eindexamens geen 50 procent maar 25 procent van het eindcijfer gaan uitmaken en zijn daarom een petitie gestart. Het Laks stelt dat een leerling die jarenlang hard werkt, het niet verdient om afgerekend te worden op één dag, waarop het misschien tegenzit.  ‘Ik ben meer dan één toets’.

Schoolrapport Nederland

Een dikke onvoldoende voor gelijke ontwikkelkansen van kinderen. Dat krijgt Nederland op z’n schoolrapport van het Jeugdeducatiefonds. Het fonds stelt dat honderdduizenden kinderen in Nederland opgroeien in armoede. Ze doen het daardoor slechter op school en daar betaalt de samenleving de prijs voor.

Bekijk het schoolrapport van Nederland.

Deze rubriek is verschenen in Didactief van september 2025.

 

Click here to revoke the Cookie consent