In schooljaar 2023/2024 kon 91,4% van de examenleerlingen in het reguliere voortgezet onderwijs de vlag uitsteken. Dat is iets meer dan in het schooljaar daarvoor. In 2022/2023 lag het slagingspercentage op bijna 90%. Bij het havo groeide het aandeel geslaagden het sterkst: bijna 4% vergeleken met het jaar daarvoor. Toch ligt het slagingspercentage op de havo het laagst (88%). In het vmbo-b slagen gemiddeld de meeste leerlingen (97,2%), blijkt uit de examenmonitor van DUO.
Staatssecretaris Mariëlle Paul van Funderend Onderwijs heeft bij de start van de Kinderboekenweek boekenclub Het LeesLokaal geïntroduceerd. Het LeesLokaal wordt telkens bij een andere school gehouden, zowel in het primair als het voortgezet onderwijs. De boekenclub is te volgen via de social media-kanalen van Paul. De lancering vond plaats bij groep 7 van basisschool Het Open Venster in Rotterdam-Zuid. Staatssecretaris en leerlingen bespraken toen het boek Borealis van Marloes Morshuis.
Zo’n veertig bedrijven hebben samen met Universiteiten van Nederland in een open brief aan het kabinet gewaarschuwd voor de gevolgen van de bezuinigingen op onderwijs, onderzoek en innovatie. De open brief is een initiatief van werkgeversorganisatie VNO-NCW en Universiteiten van Nederland (UNL). Voorzitter Caspar van den Berg van UNL stelt dat het fundament van het kabinetsbeleid de kenniseconomie verzwakt. Niet alleen studenten en wetenschappers maken zich daar grote zorgen over.’
Scholen in het voortgezet onderwijs kunnen zich weer aanmelden voor de LAKS-monitor, het tevredenheidsonderzoek voor en door leerlingen. Leerlingen kunnen via een digitale enquête aangeven hoe tevreden ze zijn over verschillende thema's, zoals sfeer en veiligheid, inspraakmogelijkheden, lessen en toetsen en docenten. De resultaten worden met de school gedeeld. Leerlingen, docenten en de schoolleiding kunnen vervolgens samen met de resultaten aan de slag met het LAKS-monitor-spel. Bekijk de resultaten van jouw school.
Sanna de Gooijer, consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen, vertelt in deze video over de school in het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam. De school biedt onderwijs aan kinderen die tijdelijk in het ziekenhuis verblijven. De Gooijer helpt kinderen om hun onderwijs voort te zetten. Bovendien zijn de kinderen in een fijne omgeving bezig met iets anders dan ziek zijn. Uitgangspunt is: wat kan wel?
Deze D to go is verschenen in Didactief van november/december 2024.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven