Onderzoek

Cultuur-historische canon van Nederland wint bekendheid

Tekst Barneveld
Gepubliceerd op 19-02-2013 Gewijzigd op 22-10-2016
De bekendheid van de canon van Nederland binnen het basisonderwijs is in vijf jaar verdubbeld. Maar het gebruik van de canon kan beter, blijkt uit onderzoek van Oberon.
In 2007 werd de canon van Nederland gepresenteerd als richtlijn voor het onderwijs over vaderlandse cultuur en geschiedenis. Sinds het schooljaar 2010/2011 is de canon opgenomen in de kerndoelen voor basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs en verwerkt in geschiedenismethodes. Op de website entoen.nu zijn steeds meer ondersteunende materialen te vinden.

Uit een nulmeting in 2008 bleek dat de canon op beperkte schaal in het onderwijs gebruikt werd. Onderzoeksbureau Oberon nam na vijf jaar de stand van zaken op: hoe staat het er nu voor?

Een ruime meerderheid van de leraren is bekend met de canon: de bekendheid van de website is in vijf jaar verdubbeld. Ze vinden de canon een goede verdieping van de lesstof. Bovendien past ze goed binnen het concept 'onderzoekend leren' doordat er veel kwalitatief goede informatie voor leerlingen beschikbaar is. Naast de website maken leerkrachten ook gebruik van het ondersteunende beeldmateriaal (canonclips en afleveringen van het Klokhuis).

Toch kan het beter: over het algemeen is er een grote behoefte aan meer achtergrondinformatie bij de canon. Daarnaast merken veel respondenten op dat de integratie met de geschiedenismethodes niet optimaal is. De website entoen.nu kan volgens de respondenten ook beter: het materiaal op de website is nu te veel gericht op leerkrachten in plaats van op leerlingen.

Lees hier het onderzoeksrapport van Oberon naar het gebruik van de canon van Nederland in het basisonderwijs.

Click here to revoke the Cookie consent