Uit een nulmeting in 2008 bleek dat de canon op beperkte schaal in het onderwijs gebruikt werd. Onderzoeksbureau Oberon nam na vijf jaar de stand van zaken op: hoe staat het er nu voor?
Een ruime meerderheid van de leraren is bekend met de canon: de bekendheid van de website is in vijf jaar verdubbeld. Ze vinden de canon een goede verdieping van de lesstof. Bovendien past ze goed binnen het concept 'onderzoekend leren' doordat er veel kwalitatief goede informatie voor leerlingen beschikbaar is. Naast de website maken leerkrachten ook gebruik van het ondersteunende beeldmateriaal (canonclips en afleveringen van het Klokhuis).
Toch kan het beter: over het algemeen is er een grote behoefte aan meer achtergrondinformatie bij de canon. Daarnaast merken veel respondenten op dat de integratie met de geschiedenismethodes niet optimaal is. De website entoen.nu kan volgens de respondenten ook beter: het materiaal op de website is nu te veel gericht op leerkrachten in plaats van op leerlingen.
Lees hier het onderzoeksrapport van Oberon naar het gebruik van de canon van Nederland in het basisonderwijs.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven