Binnen concept-contextonderwijs fungeren concrete situatieschetsen als startpunt voor leren. Denk aan een medewerker van Rijkswaterstaat die zich afvraagt waar een dam verstevigd moet worden, of een arts die probeert te bepalen waar zijn patiënt last van heeft. Samen met het Kadinsky College in Nijmegen maakte Ummels een professionaliseringsprogramma voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van dit type onderwijs. Hierin staat de ontwerpcyclus met zes basisstappen centraal.
Een belangrijke stap is de dataverzameling. De data kunnen zijn afgeleid uit bijvoorbeeld lesobservaties of vragenlijsten onder leerlingen. ‘Data verzamelen vinden veel docenten lastig,’ zegt Ummels hierover. Hij adviseert dan ook om hulp in te schakelen van een onderzoeker of ervaren collega als je dit nooit eerder hebt gedaan.
Neem voor meer informatie contact op met Micha Ummels via [email protected].
Dit artikel verscheen in de special Gek op kennis, Didactief januari 2018. Deze special is gemaakt in opdracht van en met een financiële bijdrage van het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven