Nieuws

Betere wiskundeprestaties door etnische diversiteit

Tekst webdesign
Gepubliceerd op 28-08-2013 Gewijzigd op 24-03-2017
Leerlingen met migrantenouders presteren beter in een multiculturele klas dan in een klas waarin de meeste leerlingen dezelfde etnische achtergrond hebben. Dat blijkt uit onderzoek van onderwijssociologen Sjaak Braster (Erasmus Universiteit) en Jaap Dronkers (Universiteit Maastricht). Zij bekeken de wiskundecijfers van meer dan 900 dertienjarige leerlingen op Rotterdamse scholen.

Terwijl eerder uit internationaal onderzoek naar voren was gekomen dat etnische diversiteit een negatief effect heeft op onderwijsprestaties, kwamen Braster en Dronkers juist tot de tegenovergestelde conclusie. De scholieren die zij onderzochten presteerden over het algemeen juist het best in etnisch diverse klassen. Volgens de onderzoekers heeft dat te maken met het positieve effect van samenwerking op leerprestaties. Jongeren die opgroeien in een multiculturele omgeving delen namelijk een gezamenlijke straatcultuur en straattaal, waarmee ze hun etnische verschillen overbruggen. Daardoor is onderlinge samenwerking makkelijker in etnisch diverse klassen dan in klassen met een duidelijke meerderheidsgroep.

12 augustus 2013

Click here to revoke the Cookie consent